Af Dorte Nielsen, Udd.leder Kreativ Kom., DMJX

Kære Poul: Bedre samarbejde med annoncører, vovemod, diversitet, internationalisering og gejst er blandt de ting jeg drømmer om for branchen. Når den har det godt, har uddannelserne det godt.

Dette er Dorte Nielsens svar på Poul Mikkelsens udfordring sat i gang af hans klumme om:
Kære bureaudirektører: Hvor er I henne i den kreative debat
Tidligere har Espen Meyer Højlud, Advice, Martin O. Rasmussen, Mindshare og Kim Boisen/Michael Robert og Camilla Ramby, TDC, samt Steffen Hjaltelin og Nicolai Stahl svaret.

Kære Poul,

Tak for udfordringen og lejligheden til at give et indspark af tanker til debatten om hvordan vi kan højne kreativiteten i Danmark.

I arbejdet med at levere nye talenter og ”kreativt råstof” til branchen, har jeg altid samarbejdet meget tæt med branchen. Det er dette samarbejde, branchens behov og en vision om hvordan branchen kunne se ud i fremtiden, der er en af grundpillerne til vores succes.

Fra begyndelsen har vi på uddannelseslinjen Kreativ Kommunikation haft et internationalt fokus. I dag har vi dimittender, der arbejder i USA, England, Frankrig, Asien og Sverige.

Størstedelen af vores 2. år undervises på engelsk, da vi har studerende, der kommer til os fra England og Australien for at blive undervist i digitale koncepter sammen med vores studerende. I år havde vi 575 ansøgere til 20 pladser.

Og alt dette er kun muligt, netop fordi vores samarbejde med branchen er aktivt og stærkt. Vi har stor glæde af at branchens folk underviser her, af at vi besøger bureauerne, af vores Advisory Board, af alle vores praktikbureauer og samarbejdspartnere. Og når branchen har det godt, har vi det godt.

I din udfordring skriver du: ”Hvad ønsker I jer af branchen?”

I anledning af julen – en tid for ønsker – og nytåret – en tid for drømme og visioner om hvad der kunne være – har jeg tilladt mig at vende dit spørgsmål til ”Hvad ønsker jeg mig for branchen?” – for når branchen har det godt, bliver det hele lidt bedre og lidt skæggere for os alle sammen. Så her er 5 juleønsker udtrykt som drømme og håb for det nye år.

Jeg drømmer om større diversitet i branchen. Jeg hilser de nye talenter fra udlandet velkommen, jeg frygter dem ikke, i stedet lader jeg mig inspirere, såvel som vi inspirerer dem. Tænk, hvis vi kunne være en kreativ metropol, der kunne tiltrække folk fra hele verden. De kreative industrier i London, New York og Amsterdam har altid være magneter for en mangfoldighed af kreativt talent, der netop gør det interessant at være der.

Jeg drømmer om, at branchen kan løfte sig, og få bedre fat i de større og mere udfordrende internationale budgetter. Vi har talentet til det. Tænk, hvis vi kunne tænke større og komme ud over den navlebeskuende, selvfede og selvtilfredse danske mentalitet. Vi har set det ske allerede, tak til &Co for at lede vejen.

Jeg drømmer om, at det igen kunne være sjovt at arbejde i branchen. Tænk, hvis der kunne være lidt højere til loftet.

Selvfølgelig er kommunikation en seriøs forretning. Men det kreative miljø er vigtigt, og så ofte misforstået. Jeg har i de seneste 3 år set flere rynkede pander end højlydte smil i de kreative afdelinger på de danske bureauer.

Det er bekymrende, da branchen tidligere altid har tiltrukket de mest interessante, kloge og kreative tænkere. I dag er der så mange andre steder man kan gå hen, hvis man er nytænkende, strategisk begavet eller idérig.

År efter år ser jeg, at vores bedste talent søger til udlandet, hvor de får jobs. På vores 1. år har 90% af de studerende udtrykt, at de ønsker at søge en fremtid i udlandet. Det er en udfordring for vores branche at skabe et miljø, der er attraktivt for de bedste.

Jeg drømmer om et bedre samarbejde mellem bureauer og annoncører. Vi har alle det samme mål – at skabe stærke kreative løsninger, der er effektive og gør en forskel.

Tænk, hvis vi sammen kunne gøre det bedre, hvis vi kunne facilitere en bedre proces, en større forståelse og respekt for hinandens kompetencer og bidrag til et fælles mål. Måske er det en naiv tanke fra én der sidder på kanten af branchen, men jeg forundres tit over, hvor få rigtig gode samarbejder der er.

Jeg tror kun, at vi kan højne det kreative niveau i Danmark, hvis alle trækker i samme retning. Tænk, hvis vi sammen kunne bryde med konventionerne, gå anderledes veje og finde nye forretningskoncepter.

Jeg drømmer om, at vi lægger middelmådigheden på hylden. Danmark er nummer ét i verden, når det kommer til ”happiness”. Men det gør os dovne, vi er glade for hvad der er, vi er ens og middelmådige. Det er ikke befordrende for innovation og forandring.

Jeg drømmer om lidt rebelskhed, om lidt indre passion, om dem der bliver lidt længere for at skabe en endnu bedre løsning, om dem der har en indre energi og motivation til at gå hele vejen, også selvom at man allerede har tjent til en villa, en vovse og en fed bil.

Tak for udfordringen!

Glædelig jul og godt nytår!
De bedste ønsker
Dorte

Kommentarer

  1. “Jeg drømmer om, at vi lægger middelmådigheden på hylden. Danmark er nummer ét i verden, når det kommer til “happiness”. Men det gør os dovne, vi er glade for hvad der er, vi er ens og middelmådige. Det er ikke befordrene for innovation og forandring.”

    Det er nemlig lige præcis her, den store hund ligger begravet. Og derfor alle de andre udforinger og svar i denne serie kun har været krusninger på symptomoverfladen. Godt brølt, Dorte.

  2. Godt indlæg Dorte. I alt den snak om kreativitet, som alle på bureauerne og kundesiden nu er ved at overtage – alle er kreative, kunne jeg måske ønske at ordet “Art” fra Art Director kom lidt på banen. Jeg tænker lidt på mange af de nye kreative som “rationelt” kreative. Gode i medier, teknik, business muligheder osv. Men hvor er vildskaben og det irrationelle? Det er det der går tabt i disse år. Det er det skal værnes om. Også for de nye talenter.

  3. Hej Dorte, spændende svar. Måske du vil uddybe?

    “På vores 1. år har 90% af de studerende udtrykt, at de ønsker at søge en fremtid i udlandet. Det er en udfordring for vores branche at skabe et miljø, der er attraktivt for de bedste.”

    Jeg skal bare lige forstå det her rigtigt: De førsteårsstuderende ved allerede fra begyndelsen at de hellere vil lave reklame i udlandet end i Danmark. Og bureauerne i DK må hellere sørge for at gøre jobbet i reklamebranchen mere attraktivt for dem (ellers så gider de bare slet ikke arbejde i DK ævbæv)?

    Hvor har de studerende info om, hvordan forholdene er på danske bureauer? Er det fordi, at dem de besøger er kedelige og usexede? Eller er det noget de hører fra underviseren?

    Du lægger ud med at fortælle, at “I arbejdet med at levere nye talenter og “kreativt råstof” til branchen, har jeg altid samarbejdet meget tæt med branchen.” Og lige bagefter taler du om internationalt fokus. Er det kvaliteten af undervisningen der skal have internationalt niveau, eller er det et mål at få (færdige) elever til udlandet? Og hvordan hænger det sammen med at levere talent og kvalitet til den danske reklamebranche?

  4. Hej Peter Farver,
    Jeg er ikke bange for om den danske reklamebranche er attraktiv for vores studerende. Det er den i alle højeste grad, det er den de drømmer om hver dag, når de slider i det for at skabe originale og interessante løsninger, der måske kan åbne døren til branchen for dem.

    Min bekymring er på et mere overordnet plan. For 20 år siden tiltrak vores branche de mest kreative, kloge og mest interessante mennesker for der var ikke så mange andre attraktive tilbud. Arbejdet i branchen var spændende, så det ikke betød så meget om vores mor var begejstret for det eller ej. I dag er reklamebranchen en af mange kreative brancher, så jeg spørger er det stadigvæk lige så attraktivt?

    Jeg synes, at det er spændende at de unge er nysgerrige, udadvendte og har smag for det internationale. Undervisningen skal have et internationalt niveau. Vores branche har et internationalt niveau, det har &Co netop så fint demonstreret ved EuroBest. Som verden bliver mindre håber jeg at vores branche kan blive større!
    : ) Dorte

  5. I har jo ret allesammen. Den danske kreativitet er virkelig blevet et stort samtaleemne – og ja, vi skal kæmpe kreativt med hver eneste opgave, som om det var sidste chance vi fik for at vise hvad vi kan.

    Men for pokker, vi kommer jo ingen vegne uden kunder som er villige og/eller har talent til at kunne se det fantastiske når muligheden er der. Hånden på hjertet, se blot hvad der bliver købt ind af mageløs elendig og elendigt udført reklame. Der er virkelig langt imellem det vi definerer som kreativitet i dette forum.

    For nogen kunder er god reklame, reklame der sælger. For andre er god reklame den som sælger og som er så spændende/sjov/fantastisk, at den skaber omtale, og dermed opnår en langt bedre ROI.

    &CO har netop så fint demonstreret ved Eurobest hvordan det skal gøres, fordi de har en kunde der er med på hvordan det skal gøres. En kunde som stoler på sit bureau og bureauets dømmekraft.

    Kunderne bør også have en tankegang som er på internationalt niveau. Ellers er vi selv ude om, at vi får en masse Søren Østergaard, Thomas Eje og Frødin – som sikkert sælger billetter i andedammen, men som ikke er værd at vise internationalt.

    De priser som vi som bureau har vundet igennem årene, er alle vundet med kunder som har stolet på, at vi ved hvad vi taler om.

    Jeg husker særligt en kunde, hvor vi for en lille lokal københavner biograf reklame, blev publikumsnomineret. Nomineringerne foregik landsdækkende på afstemninger og alligevel fik vi en nominering, kun på København.

    Vi præsenterede et oplæg og argumenterede for at det var sådan vi burde gøre. Kunden svarede at vi fik betalt for at være hans rådgivere og ikke omvendt. “Hvis I mener det er rigtigt er det vel sådan vi gør”.

    Et mønstereksempel, men alligevel tæt på karakteristikken af de kunder vi har vundet priser med igennem årene.

    Så kære kunder. Hæv ambitionsniveauet. Selvom I mener at have fået valuta for kronerne, er der i tråd med en anden tråd på dette medie, ingen der ved hvordan det var gået hvis I havde forlangt lidt mere. Eller turdet lidt mere.

    Førhen lod vi være med at sætte vores navn i hjørnet på en annonce som en kunde havde ødelagt. i dag hvor vi alle kan publicere os selv lynhurtigt, ved alle, hvad alle har lavet. Så den går desværre ikke længere.

    Kære kunde, hvis ikke du har tillid til at bureauet er mere kreative end dig, må du enten lave det selv eller finde nogen der er det. Find et bureau som bliver en del af teamet og som kan byde ind med noget som overrasker dig og som du aldrig selv kunne finde på.

    Arbejd som et team med respekt for hinandens kompetencer. Så kommer resten af sig selv…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club