Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Eller i hvert fald den mest effektive. Hjaltelin Stahl og Carat triumferede, da ialt 14 bureauer blev belønnet med en AEA. Men det skete ikke uden en opsang fra juryen. Se vinder- og bureaulisten her.

Reklame og markedsføring handler om at skabe resultater, så i den forstand må Grand Prix vinderen ved en årlige Advertising Effectivenes Award være årets bedste kampagne – selvom nogen måske vil lægge mere vægt på det kreative.

Men holder man sig til resultater, så er der nu sat navn på årets 10 bedste kampagner.

De fik selvfølgelig masser af rosende omtale – men der blev også afleveret en opsang fra juryen på scenen. Det kom fra Carsten Wandorf fra Schur, der var standin for juryformanden, Mogens Jønck, som var blevet forhindret.

Budskabet var klart: Meget godt arbejde og mange finde tabeller og indekser. Men når det kommer til kroner i kassen, så mangler der dokumentation. Det lykkes ikke at gøre markedsføring til afsætning – for alvor at dokumentere, at arbejdet genererer indtægter. Og så en ting mere: Sørg for at kreditér alle forhold, der har betydning.

Er der kommet 500 nye butikker, så kan de jo godt have påvirket omsætningen lige så vel som markedsføringen kan.

Grand Prix vinderen stod Hjaltelin Stahl og Carat for. Der er tale om en kampagne for Trygs fordels-program – og nej, den vinder ikke på kreativitet. Det er en case, der først og fremmest glimrer ved at have gjort alt det rigtige, som man lærer, men som mange alligevel ikke gør – og så er resultaterne overbevisende. Læs Hanne Feldthus’ anmeldelse her

Hjaltelin Stahl vandt en pris mere for Relancering af Klub Sportmaster, og den præstation placerer bureauet som årets bedste i AEA-regi (se listen herunder).

To andre bureauer kunne også glæde sig over to gevinster:

DDB for Tak Rock for Royal Unibrew og for McDonald’s erobring af morgenmads-markedet.

Robert/Boisen & Likeminded for Spies Do It for Denmark samt Danicas Mentalt Alderscheck.

Specielt førstnævnte har trukket stor opmærksomhed på den kreative bane, hvor det er blevet til adskillige priser.

Samarbejdet mellem Umwelt og PFA har været i ilden på Berlingske i den senere tid på grund af familierelationen mellem partner i bureauet, Mikkel Heideby, og PFAs adm. dir., Henrik Heideby.

Men der kan ikke være utilfredshed med arbejdet. Umwelt har tidligere vundet Grand Prix i AEA for PFA-arbejde og også denne gang blev det til en af de 10 priser.

Blandt mediebureauer topper OMD med 2 priser og flest shortlister – efterfulgt af Carat, der som nævnt er med i Grand Prix’en.

Grand Prix vinder


Annoncør

Case

Bureau(er)
Tryg                   Tryg Plus                                        Carat/Hjaltelin Stahl       

https://www.youtube.com/watch?v=FIswvAJmB5g

Andre vindere

Telenor Syng julen ind OMD/&Co/Wunderman
McDonald’s Erobring af morgenmadsmarkedet OMD/DDB
Royal Unibrew Tak Rock DDB/Mindshare
Sportmaster Relancering af Klub Sportmaster Hjaltelin Stahl
Landbrug &

Fødevarer
Fremtiden er ikke så sort,

som den har været
Mensch
Danica Pension Mentalt alderstjek Robert/Boisen
Spies Do It for Denmark Robert/Boisen
PFA Pension PFA Optimator Umwelt/IUM
Tuborg Hold-da-kæft-bajer WDP/PHD/Mindjumpers

AEA 2014 – bureauliste

Bureaubiz fordeler 1 point pr. shortliste og 5 point pr. pris. Dertil kommer yderligere 5 point for Grand Prix.

Mediabureauer

  • 15 OMD
  • 12 Carat
  • 7 IUM
  • 7 Mindshare
  • 7 PHD
  • 1 Mediacom
  • 1 Tre Kronor Media

Reklamebureauer og andre

  • 17 Hjaltelin Stahl
  • 12 DDB Copenhagen
  • 12 Robert/Boisen & Like-minded
  • 7 Umwelt
  • 6 &Co
  • 6 Mensch
  • 6 Mindjumpers
  • 6 Wibroe, Duckert & Partners
  • 6 Wunderman
  • 1 AdPeople
  • 1 Advice
  • 1 Another
  • 1 Beginr
  • 1 Benny Box
  • 1 LoweFriends
  • 1 Mygind & søn
  • 1 Resolution Media
  • 1 Sunrise
  • 1 UncleGrey
X

AEA 2014 – bureauliste

Bureaubiz fordeler 1 point pr. shortliste og 5 point pr. pris. Dertil kommer yderligere 5 point for Grand Prix.

Mediabureauer

  • 15 OMD
  • 12 Carat
  • 7 IUM
  • 7 Mindshare
  • 7 PHD
  • 1 Mediacom
  • 1 Tre Kronor Media

Reklamebureauer og andre

  • 17 Hjaltelin Stahl
  • 12 DDB Copenhagen
  • 12 Robert/Boisen & Like-minded
  • 7 Umwelt
  • 6 &Co
  • 6 Mensch
  • 6 Mindjumpers
  • 6 Wibroe, Duckert & Partners
  • 6 Wunderman
  • 1 AdPeople
  • 1 Advice
  • 1 Another
  • 1 Beginr
  • 1 Benny Box
  • 1 LoweFriends
  • 1 Mygind & søn
  • 1 Resolution Media
  • 1 Sunrise
  • 1 UncleGrey

Grand Prix vinder


Annoncør

Case

Bureau(er)
Tryg                   Tryg Plus                                        Carat/Hjaltelin Stahl       

Andre vindere

Telenor Syng julen ind OMD/&Co/Wunderman
McDonald’s Erobring af morgenmadsmarkedet OMD/DDB
Royal Unibrew Tak Rock DDB/Mindshare
Sportmaster Relancering af Klub Sportmaster Hjaltelin Stahl
Landbrug &

Fødevarer
Fremtiden er ikke så sort,

som den har været
Mensch
Danica Pension Mentalt alderstjek Robert/Boisen
Spies Do It for Denmark Robert/Boisen
PFA Pension PFA Optimator Umwelt/IUM
Tuborg Hold-da-kæft-bajer WDP/PHD/Mindjumpers

Kommentarer

  1. Nu har jeg fået kværnet årets udgave af Reklamen til Eksamen igennem, og det var som altid god og lærerig læsning.

    Jeg må dog tilstå, at jeg ikke forstår, hvordan Tryg kunne vinde årets Grand Prix. I min optik var det en af de svageste cases, og ift. f.eks. en case som McDonald’s – som virkelig var solid og rykkede effektivt ved min forståelse af den optimale strategitilgang – så er det mig en smule ubegribeligt, at den gik hen og vandt. Faktisk er den ikke engang nummer to eller tre på min liste.

    Men dejligt med Reklamen til Eksamen. Her burde mange studerende starte deres studier af reklame, medier og marketing.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club