Reklame og markedsføring handler om at skabe resultater, så i den forstand må Grand Prix vinderen ved en årlige Advertising Effectivenes Award være årets bedste kampagne – selvom nogen måske vil lægge mere vægt på det kreative.
Men holder man sig til resultater, så er der nu sat navn på årets 10 bedste kampagner.
De fik selvfølgelig masser af rosende omtale – men der blev også afleveret en opsang fra juryen på scenen. Det kom fra Carsten Wandorf fra Schur, der var standin for juryformanden, Mogens Jønck, som var blevet forhindret.
Budskabet var klart: Meget godt arbejde og mange finde tabeller og indekser. Men når det kommer til kroner i kassen, så mangler der dokumentation. Det lykkes ikke at gøre markedsføring til afsætning – for alvor at dokumentere, at arbejdet genererer indtægter. Og så en ting mere: Sørg for at kreditér alle forhold, der har betydning.
Er der kommet 500 nye butikker, så kan de jo godt have påvirket omsætningen lige så vel som markedsføringen kan.
Grand Prix vinderen stod Hjaltelin Stahl og Carat for. Der er tale om en kampagne for Trygs fordels-program – og nej, den vinder ikke på kreativitet. Det er en case, der først og fremmest glimrer ved at have gjort alt det rigtige, som man lærer, men som mange alligevel ikke gør – og så er resultaterne overbevisende. Læs Hanne Feldthus’ anmeldelse her
Hjaltelin Stahl vandt en pris mere for Relancering af Klub Sportmaster, og den præstation placerer bureauet som årets bedste i AEA-regi (se listen herunder).
To andre bureauer kunne også glæde sig over to gevinster:
DDB for Tak Rock for Royal Unibrew og for McDonald’s erobring af morgenmads-markedet.
Robert/Boisen & Likeminded for Spies Do It for Denmark samt Danicas Mentalt Alderscheck.
Specielt førstnævnte har trukket stor opmærksomhed på den kreative bane, hvor det er blevet til adskillige priser.
Samarbejdet mellem Umwelt og PFA har været i ilden på Berlingske i den senere tid på grund af familierelationen mellem partner i bureauet, Mikkel Heideby, og PFAs adm. dir., Henrik Heideby.
Men der kan ikke være utilfredshed med arbejdet. Umwelt har tidligere vundet Grand Prix i AEA for PFA-arbejde og også denne gang blev det til en af de 10 priser.
Blandt mediebureauer topper OMD med 2 priser og flest shortlister – efterfulgt af Carat, der som nævnt er med i Grand Prix’en.
Grand Prix vinder
Annoncør |
Case |
Bureau(er) |
Tryg | Tryg Plus | Carat/Hjaltelin Stahl |
https://www.youtube.com/watch?v=FIswvAJmB5g
Andre vindere
Telenor | Syng julen ind | OMD/&Co/Wunderman |
McDonald’s | Erobring af morgenmadsmarkedet | OMD/DDB |
Royal Unibrew | Tak Rock | DDB/Mindshare |
Sportmaster | Relancering af Klub Sportmaster | Hjaltelin Stahl |
Landbrug & Fødevarer |
Fremtiden er ikke så sort, som den har været |
Mensch |
Danica Pension | Mentalt alderstjek | Robert/Boisen |
Spies | Do It for Denmark | Robert/Boisen |
PFA Pension | PFA Optimator | Umwelt/IUM |
Tuborg | Hold-da-kæft-bajer | WDP/PHD/Mindjumpers |
AEA 2014 – bureauliste
Bureaubiz fordeler 1 point pr. shortliste og 5 point pr. pris. Dertil kommer yderligere 5 point for Grand Prix.
Mediabureauer
- 15 OMD
- 12 Carat
- 7 IUM
- 7 Mindshare
- 7 PHD
- 1 Mediacom
- 1 Tre Kronor Media
Reklamebureauer og andre
- 17 Hjaltelin Stahl
- 12 DDB Copenhagen
- 12 Robert/Boisen & Like-minded
- 7 Umwelt
- 6 &Co
- 6 Mensch
- 6 Mindjumpers
- 6 Wibroe, Duckert & Partners
- 6 Wunderman
- 1 AdPeople
- 1 Advice
- 1 Another
- 1 Beginr
- 1 Benny Box
- 1 LoweFriends
- 1 Mygind & søn
- 1 Resolution Media
- 1 Sunrise
- 1 UncleGrey