Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem stort kendskab og godt image. Det viser listen over de mest kendte bureauer i årets MyImage analyse.

Kunde & Co er Danmarks mest kendte bureau – uden konkurrence. Der er ikke bare et klart spring ned til nr. 2 på listen – førstepladsen har også været stabil år efter år.

Menn hvis nogen på den baggrund kæder kendskabet sammen med topplaceringen i den årlige MyImage analyse, der produceres af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz, så tager de fejl.

For listen over kendskabsgrad giver ingen belæg for at kæde kendskab og et godt image sammen.

Tag bare nr. 2 og 3 på imagelisten blandt reklamebureauer. &Co er det 11. mest kendte og Hjaltelin Stahl er det 19. mest kendte.

Det næstmest kendte reklamebureau er Saatchi & Saatchi – og det bureau er faldet fra en 22. til en 32. plads ud af 36 på imagelisten. Mensch og Partners er også begge meget kendte – men er faldet tilbage på imagelisten.

Listen over de mest kendte bureauer viser desuden en betydelig stabilitet i niveauet på kendskabsgrad, og – helt som tidligere – at reklamebureauer fortsat er mere kendte end andre bureautyper. De største mediabureauer kan blande sig på Top 10, mens det klart mest kendte digitale bureau, Creuna, kun lige klemmer sig ind på Top 25 på en liste over alle bureauer uafhængig af type.

De digitale bureauer gør sig dog godt gældende, når man ser på de bureauer, der har løftet deres kendskab mest.

I toppen ligger et af landets store reklamebureauer. Men Advice er et bureau, der trækker mere og mere opmærksomhed, og derfor er det nok ikke mærkeligt, at der sker noget på kendskabet, som er steget fra 60 til 68 pct.

Nr. 2 er det ny mediabureau Orchestra med et plus på 6 pct. Umiddelbart vil man sige, at det er fra et lavt udgangspunkt – 29 pct. – men bureauet er kun to år gammelt, og det er faktisk ganske flot at starte med et kendskab på 29 pct.

Herefter kommer så fire digitale bureauer: Vertica, Novicell, Magnetix og DigitasLBi har alle forbedret deres kendskab med omkring 5 pct.

Top 10 kendskabsgrad – reklamebureauer

  1. Kunde & Co 93 pct. (92)
  2. Saatchi & Saatchi 83 pct. (85)
  3. Mensch 83 pct. (80)
  4. Wibroe, Duckert & Partners 82 pct. (81)
  5. Ogilvy 79 pct. (83)
  6. Republica (78 pct. (77)
  7. Bates Y&R 78 pct. (81)
  8. DDB 75 pct. (73)
  9. Uncle Grey 73 (74)
  10. TBWA & BBDO 72 pct. (De to bureauer er fusioneret. BBDO havde alene 82 pct. i kendskab året før)

Top 5 kendskab – mediabureauer

  1. Carat 83 pct. (81)
  2. OMD (74 pct. (73)
  3. Mediacom 70 pct. (67)
  4. Mindshare 66 pct. (62)
  5. Mediabroker 56 pct. (52)

Top 5 kendskab – digitale bureauer

  1. Creuna 64 pct. (68)
  2. Valtech 50 pct. (54)
  3. In2media 48 pct. (48)
  4. Magnetix 43 pct. (38)
  5. Advice Digital 42 pct. (42)

    Advice Digital er lige før jul fusioneret med Advice og vil således forsvinde ud af næste års analyse.

MyImage er udført af MyResearch. 708 marketingansvarlige har svaret. Det er en svarprocent på 22. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myimage.biz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club