Værs’go: Efterårets mest prisvindende bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

D&AD tælles nu med, når de mest prisvindende bureauer opgøres. Samtidig kan der gøres status over 1. halvleg. To nye, men kendte bureauer, deler førstepladsen. Stabilitet blandt mediabureauer.

I alt 56 bureauer har høstet point i de 5 priser, som Bureaubiz tæller sammen i efteråret – et efterår, der byder på nye bureauer i toppen.

Samtidig kan vi præsentere en ny pris, der vil indgå i oversigten: D&AD. Her er tale om en pris, der både er svær at vinde, og som har stor prestige – derfor vil der, i lighed med Cannes Lions, blive givet dobbelt point.

Men mere om det senere. Først resultatet af 1. halvleg:

For snart mange år siden tog Wibroe, Duckert & Partners ret godt for sig, når der blev uddelt priser. Herefter trak bureauet sig i en årrække fra awardshows, men er de senere år begyndt at gøre sig gældende igen.

Det ses tydeligt i Bureaubiz’ oversigt over awardssæsonen 2015/16, hvor vi nu er halvvejs. Partners har bidraget til vindercases i 3 af de 5 priser, der er afholdt i efteråret, og som indgår i oversigten: True Award, Rambuk og AEA (Advertising Effectiveness Award).

Partners er således på en delt førsteplads efter 1. halvleg i Årets mest prisvindende bureauer – delt, fordi også Hjaltelin Stahl har gjort det godt. I øvrigt i de tre samme awards som Partners.

At Hjaltelin Stahl ligger øverst halvvejs i awardsæsonen er ganske vist også nyt, men placeringen er ikke helt så overraskende, for bureauet er blandt 10’ernes mest prisvindende bureauer.

De seneste to efterår har &Co ligget øverst, og ét af årene holdt førstepladsen hele vejen hjem. I sommer måtte bureauet dog overlade den samlede prisvindende førsteplads til Hello Monday.

Både &Co og Hello Monday er på Top10 efter 1. halvleg, men det er UncleGrey og Brandhouse, der bider efterårets førende bureauer i haserne – UncleGrey har hentet flest point ved Eurobest, mens Brandhouse var topscorer-bureauet ved True Awards.

PHD fortsat i front

Hos mediabureauerne – der i efteråret alle har hentet deres point i blot to awards; AEA og Rambuk – fortsætter PHD i front. Bureauet vandt en kategori ved AEA, og ved Rambukken blev det til hele tre kategori-sejre samt Grand Prix’en.

Carat – også med sejre i både Rambuk og AEA – følger efter på andenpladsen blandt de i alt 18 mediabureauer, der har markeret sig i efterårets awards.

I de første fem år har 10 priser – 7 danske og 3 udenlandske – indgået i Bureaubiz’ oversigt. Men to af de danske priser er ikke mere selvstændige; Jyllands-Postens Aurora bliver indarbejdet i DIA, og Postens DM-pris bliver en del af Creative Circle Award.

Ny pris i opgørelsen

På Bureaubiz har vi vægtet stabilitet i grundlaget for opgørelsen, men med Aurora og DM-prisen flyttet er der åbnet for ændringer. Vægten skal være på de danske priser med de væsentligste internationale som supplement.

Den nye digitale pris, DDA, ligger så tæt op af DIA, at vi har valgt ikke at tage den med. Til gengæld er D&AD som nævnt taget med på listen

Det er en pris, som tæller bredt med i Creative Circles merit-opgørelse. D.v.s. at den tæller med i både reklame, digital og design. D&AD er da også en pris, som i mange år har nydt stor prestige i det kreative miljø, og som desuden bliver mere og mere international i disse år.

Samtidig har D&AD oplevet et stigende antal entries fra danske bureauer, og foreningen har rustet op i Norden ved at etablere en nordisk repræsentation i skikkelse af Dorthe Gjerrild.

Endelig er Danish Design Award blevet revitaliseret. Den er derfor under overvejelse om at komme med – det vil blive evalueret efter næste års uddeling.

De mest prisvindende bureauer – Top 10 efteråret 2015

  • 31   Hjaltelin Stahl
  • 31   Wibroe, Duckert & Partners
  • 26   UncleGrey
  • 25   Brandhouse
  • 22   Robert/Boisen & Like-minded
  • 14   &Co
  • 11,5 Kommunikationsbureauet København
  • 11   Essencius
  • 10   CP+B Copenhagen
  • 10   Hello Monday

De mest prisvindende mediabureauer – Top5 efteråret 2015

  • 34   PHD
  • 27   Carat
  • 24   OMD
  • 14   GroupM
  • 14   Mediacom