Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Røgen fra krisen er ved at lette, og webbureauet har en velpolstret økonomi, der kan bringes i spil med henblik på at indlemme nye medlemmer i familien.

Nu ikke mere snak om krise. Ikke fordi Valtech’s adm. dir. Carsten Brogaard Jensen ønsker at fortrænge virkeligheden eller at bureauet ikke også har mærket den.

Men han ser tegn på, at bunden er nået, og der igen er ved at komme gang i investeringerne, og så er det et spørgsmål om at fokusere på de muligheder, der kan vise sig, når røgen har lagt sig.

For Valtech handler det bl.a. om at kigge sig om efter opkøbskandidater – dog ikke for enhver pris.

“Vi har en kultur, som vi mener er stærk, og som bygger på en evne til at få vidt forskellige mennesketyper og kompetencer til at fungere sammen. Nye familiemedlemmer skal have den samme passion for tværgående arbejde og for mediet. På den anden side synes vi, at tiden er inde til at se, om der er nogen i markedet, der kan se en ide i at blive medlem af vores familie”, siger Carsten Brogaard Jensen.

Udtalelserne falder på grundlag af en velpolstret pengetank. Valtech har godt nok mærket krisen og måttet skille sig af med folk, men man har ikke været i nærheden af røde tal, og har i de foregående år præsteret en særdeles stærk indtjening. Egenkapitalen var i 2008 på 34 mio. kr.

Det giver muligheder nu.

“Når vi gør året op, så vil vores omsætning og indtjening være faldet i forhold til sidste år. Det vigtige er tendensen lige nu, og her ser vi en fremgang i aktivitet. Faktisk er store dele af vores teams udsolgt i resten af året, og da vi helst ikke vil sige nej til opgaver, er vi så småt begyndt at kigge på udvidelser af staben”, siger Carsten Brogaard Jensen.

Når han ikke alene vil stille sig tilfreds med organisk vækst har det en ganske klar begrundelse.

“Kompleksiteten i det digitale medie er så stor, at selv for os, der beskæftiger os med det i det daglige, kan det være svært at følge med. Og kompleksiteten bliver støt større. Hvis vi til stadighed skal være skarpe på alle områder, stiller det krav til kritisk masse, og selvom vi er et stort bureau med omkring 80 medarbejdere, så er den kritiske masse for os også et punkt vi skal holde øje med”, siger Carsten Brogaard Jensen og fortsætter:

“Hvis man ser ud over om kemien er god, er vores yndlingskandidat et mindre bureau med nogle markante personer, der har gode kunderelationer, men som ikke er store nok til at løfte opgaverne hele vejen, og derfor kan se en ide i at blive en del af en større familie”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club