Vejlebureau vil være mere synlig i København – og i udlandet

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Tiden og forretningen har ændret sig, og derfor skifter et næsten 20 år gammelt bureau med 26 medarbejdere nu både navn og strategi.

Et af Syddanmarks største kommunikationshuse skærper nu profilen. Vejle-bureauet Aakjærs skifter navn til Opening og flytter i nyt domicil på havnen i Vejle. Samtidig skifter man strategisk fokus, der bl.a. bebuder internationale aktiviteter.

Aakjærs har siden starten i 1992 udviklet sig fra en grafisk designvirksomhed til et full-service kommunikationsbureau – men dét begreb er reelt umuligt at leve op til. Derfor målretter man i stedet sit fokus.

“Fullservice ville kræve uendeligt mange flere medarbejdere end de 26, vi er i dag. Markedet ændrer sig, og vi flytter med. Vi skal skille os ud på vores strategiske indsigt og boblende kreativitet – det satser vi helhjertet på frem for de mere operationelle opgaver som filmproduktion, animation og design. Den specialviden, vi ikke selv har, finder vi i vores store netværk af samarbejdspartnere,” siger Lars Bilde, adm. direktør i Opening.

Strategiændringen betyder samtidig, at Opening opdeles i tre selvstændige forretningsområder, der arbejder for hhv. offentlige virksomheder, BtB- og BtC-virksomheder.

“På den måde samler vi bureauets viden og udnytter kendskabet til hvert område. Derudover har vi ansat to nye strategi- og innovationskonsulenter samt en ny kreativ chef,” siger Lars Bilde.

Det nye bureaunavn skal tages bogstaveligt: At være åben som virksomhed og finde nye muligheder og åbninger for bureaets kunder.

Bureauet flytter ved samme lejlighed til nye lokaler ved havnen i Vejle – også her går åbningen igen:

“1250 kvm, hvoraf vi reserverer 250 kvm til eksterne samarbejdspartnere med de specialer, vi ikke selv besidder. Vi skal ikke selv skabe dette univers, men skabe rammerne for det,” siger Lars Bilde.

Det faglige fokus er blevet mere snævert, men med navne- og strategiskiftet følger et større geografisk udsyn: Opening har planer om at blive mere synlige i København samt at tage hul på udenlandske aktiviteter.

Ambitionen er klar, men en egentlig køreplan vil Lars Bilde ikke offentliggøre:

“Vi vil gerne være lettere tilgængelige i København, end vi er i dag, for at komme tættere på vores kunder uden for det jyske. Derudover tror vi også på, at vi kan udbrede vores strategiske processer og kreative værktøjer internationalt, f.eks. via strategisk samarbejde med udenlandske bureauer. I første omgang skal vi dog have hverdagen til at køre i de nye rammer og i den nye retning. Det er ikke et mål for os at blive store, men at være specialister og fortsat skabe resultater for vores kunder,” siger Lars Bilde.

Efter årsskiftet får Opening selskab i de nye lokaler af søsterselskabet Medieministeriet.