Venner og familie vigtigere end markedsføring

Men blandt de store forsikringsselskaber får Codan og Alm. Brand mest ud af deres markedsføring. Omfattende analyse afslører, at netværket vejer tungt, når der skal tegnes bilforsikring.

Rullende ambassadører? Ambassadør-effekten er i al fald den næststørste faktor, når danskerne skal vælge bilforsikring – og større end markedsføringen.

Det viser en undersøgelse blandt 7.400 bilister, som analyse- og rådgivningsvirksomheden Loyalty Group har foretaget.

Samlet set nævner 54 pct. af de adspurgte deres eksisterende selskab som den faktor, der har motiveret dem til at tegne bilforsikring. Anbefalinger fra venner og familie tegnede sig for 20 pct., mens selskabets markedsføring var årsagen til 15 pct. af de tegnede bilforsikringer.

Bilistens bank fik andre 8 pct. til at rykke, og bilforhandleren stod for 3 pct.

“Det er kun ganske få forsikringsselskaber, der evner at differentiere sig fra de øvrige. Derudover tror jeg, at tallene dækker over forskellig definition på, hvad markedsføring er. Forbrugere vil typisk lade den være lig med massekommunikation, mens den dialog, vi har med kunderne via husstandsomdelinger, næppe opfattes som markedsføring. Men i vores bog er det jo også en markedsførings-disciplin,” siger TrygVestas nordiske marketingdirektør, Christian Bjerring.

Bag total-tallene gemmer der sig store indbyrdes forskelle mellem undersøgelsens 11 navngivne selskaber – også hos de fire store:

Markedsføringen fra Alm. Brand og Codan var motivationen bag hhv. 22 og 24 pct. af de tegnede bilforsikringer – altså betydeligt over gennemsnittet på 15 pct. – mens kun 10 pct. nævner den årsag hos Topdanmark og 7 pct. hos Tryg.

Tryg har da heller ikke gjort meget væsen af sig på massekom-siden, og Topdanmark endnu mindre.

“Vi har ikke markedsført voldsomt det seneste halvandet år. Så bag bilforsikringerne står – på de ydre linjer – ambassøreffekten og dialog,” siger Christian Bjerring, TrygVesta.

De mest anbefalede bilforsikringsselskaber er GF og Lærerstanden. Men overordnet set er det bestemt ikke anbefalinger det hele – i al fald ikke kun positive. Utilfredse og tvivlende forsikringstager findes også, og der er derfor fortsat markedsandele at hente.

Hos Loyalty Group siger adm. direktør Mikkel Korntved om undersøgelsen:

“90 pct. af alle, der har anvendt deres bilforsikringsselskab i forbindelse med en skade, oplever sagsbehandlingen positivt – over halvdelen endda meget positivt. Men totalt set vil 8 pct. ikke genkøbe bilforsikringen i deres nuværende selskab, mens 18 pct. er i tvivl – og kan derfor let flyttes. Samtidig vil 10 pct. anbefale andre ikke at bruge deres selskab.”