Venstres nye bureau er et af Danmarks mest kreative

Peter Engholm,
journalist

Et enestående parløb mellem Venstre og Hjaltelin Stahl sluttede efter valget sidste sommer. Partiet har afholdt en pitch og valgt sit nye reklamebureau.

Valget tog tid – ja, ikke folketingsvalget i juni sidste år, som markerede afslutningen på 15 års tæt samarbejde mellem Venstre og Hjaltelin Stahl. Det tidskrævende valg gik på at finde afløseren for Hjaltelin Stahl, hvis nye ejere i Accenture Interactive ikke tillader politiske partier på kundelisten.

Og nu er Venstre – oven på en pitch-runde i forsommeren – klar til at præsentere sin nye, kreative bureaupartner. Valget er faldet på Robert/Boisen & Like-minded, der i en fælles udtalelse fra parterne får sin opgave beskrevet således: At ”hjælpe Venstre og over de kommende år bane vejen og gøre Jakob Ellemann-Jensen til Venstres 12. statsminister gennem historien.”

Primus motor i Venstres beslutningsproces har været Christian Hüttemeier, der kom til som partisekretær i midten af januar. Han sætter disse ord på processen:

”Venstre har de seneste halvandet år været igennem en turbulent tid. Vi har brugt tiden til at lave strategi, ansætte de rigtige mennesker, og så skulle vi have nyt reklamebureau, fordi vores tidligere samarbejdspartner har fået nye ejere.”

Nummer 1 på listen over kreativt stærke
Både det hidtidige og det kommende bureausamarbejde er usædvanligt. De politiske partier har én for én fravalgt faste bureausamarbejder til fordel for løsere tilknytning og insourcing. Men Venstre har holdt fast, og bureauet – i særdeleshed Steffen Hjaltelin – var i årrække en nær, strategisk sparringspartner.

Robert/Boisen har ikke tilsvarende tunge politiske erfaringer i bagagen. Faktisk er Venstre det første parti, bureauet arbejder for. Men Robert/Boisen har andre, ubestridt stærke kvaliteter.

I MyImage-analysen, der samler holdningerne fra over 800 annoncører, ligger Robert/Boisen nr. 1 på vurderingen ‘Kreativt stærke’. Og det har de gjort hvert år i analysens 10 år.

Bureauet er blandt de mest prisvindende herhjemme, herunder mangedobbelt Grand Prix-vinder ved den vel nok tungeste branhcepris, Advertising Effectiveness Award.

Og det er netop disse sider, Christian Hüttermeier fremhæver i sin motivering:

”Robert/Boisen & Like-minded har fra vores første samtale forstået, at Venstre har brug for en kreativ samarbejdspartner, der kan udfordre vores til tider konventionelle tankegang. De stod klar med gode, sjove, gennemtænkte og anderledes ideer, ualmindeligt godt humør og en vilje og energi til at gøre en forskel for os.”

Lærer hinanden at kende meget hurtigt
Venstre kendte Hjaltelin Stahl gennem 15 års tæt parløb. Her er Robert/Boisen i sagens natur bagud, men det anser Christian Hüttemeier ikke for at være et problem ret længe:

”Det går stærkt i politik. Hver dag sine udfordringer. Heldigvis er det sådan med en samarbejdspartner som et reklamebureau, at man kan springe de lange strategimøder, hvor der bliver talt og talt, over – for der er simpelthen opgaver, der skal løses fra dag 1. Så på den måde skal vi nok få lært hinanden at kende meget hurtigt,”, siger Christian Hüttemeier.

En af de fagligt mest udfordrende opgaver
Hos Robert/Boisen karakteriserer adm. direktør og partner, Kim Boisen, det nye samarbejde som ”uden tvivl en af vores fagligt mest udfordrende opgaver, men helt sikkert også en af de mest spændende”.

Når kunden er det største oppositionsparti – og indtil for godt et år siden det største parti i regeringen – er målsætningen simpel og klar: At tippe regeringsmagten tilbage. Kim Boisen udtrykker respekt for opgaven:

”Som situationen ser ud i øjeblikket, prøver vi ikke at bilde nogen ind, at det bliver nemt at bringe Venstre i en position, hvor Jakob Ellemann-Jensen kan samle minimum 50,1 pct. af stemmerne bag en Venstre-ledet regering. Der er masser af dygtige kommunikatører i dansk politik i forvejen og masser af støj. Samtidig har politik det med hurtigt at blive indviklet stof, hvor konsekvenserne af den pågældende politik er svære at kommunikere på en simpel måde.”

Han ser frem til et gensidigt udbytte af samarbejdet:

”Jeg håber, at vi kan vise den politiske verden, hvordan kreativitet kan bruges til at få endnu større gennemslagskraft. Og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil lære meget de kommende år om politisk kommunikation og brand aktivisme, som vores andre kunder også kan drage nytte af,” siger Kim Boisen.