Verden forgår. Men Bates i Danmark består

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Jubilæum. Internationalt eroderer Bates-navnet. Men ikke i Danmark. Her står navnet for stabilitet. F.eks. har der været fem direktører på 75 år.

Nogen vil tale om stabilitet. Eller driftssikkert. Nogen vil kalde det konservativt. Måske lidt kedeligt. Andre vil sige stædighed. Alt afhængig af hvilke værdiladninger man vil have med.

Men det er sådan nogle ord, man skal have fat i, når man skal forsøge at indkredse DNA’et på Bates, som i dag fejrer sit 75 års jubilæum.

Der er tale om en jubilar om hvem, den historieløse vil omtale som et pænt og nydeligt – men måske også et lidt kedeligt og rutinepræget reklamebureau.

Men det er kun for den historieløse. Og dem der ikke har deltaget i bureauets fester eller fredagsbarer.

Ser man ud over nu’et spiller Bates en ganske særlig rolle i danske reklamebranche. Bureauets DNA er således båret af masser af autencitet og historie.

Da Jørn Duus i foråret skrev nekrolog over Bergsøe-navnet i dansk reklame, skrev han, at “Bergsøe med Thomas var et af de dengang tre fyrtårne i dansk reklame – sammen med Mogens Holten fra Ted Bates og Ole Stig Lommer fra Lund&Lommer. Fra de tre bureauer knopskød stort set alle de bureauer, der også i dag spiller en rolle på markedspladsen. Det var rugekasser for talent, kreativitet og iværksætterånd. Og Thomas var stolt af det”.

Bates er nu det eneste af de tre, der er tilbage, og skal man sætte navn på knopskydningen, så tænk blot på Wibroe, Duckert & Partners – Danmarks suverænt stærkeste bureaubrand gennem de sidste 20-30 år – og Advance. De udsprang begge af Bates og Mogens Holten – og de fik endda store kunder som Tuborg, Ekstra Bladet og Lego med uden beregning.

Den stil var dog nok noget, der lå mere til d’herrer Bergsøe, Holten og Lommer. Den slags knopskydninger oplever man ikke nogen steder i dag.

Til gengæld kan Bates bryste sig af, at der sidder mange stærke reklamepersoner rundt om i branchen, som har været hen over bureauet på et eller andet tidspunkt. I det uofficielle cv-kartotek – Linkedin – finder man 116 personer med Bates på listen – altså forhenværende Bates-folk.

Men tilbage til DNA’et.

Stabilitet kan udtrykkes på flere måder. F.eks. har bureauet kun haft fem direktører på de 75 år:

  • Stifteren Haagen Wahl Andersen 1934-1955
  • Ejvind Østrup 1955-1972
  • Mogens Holten 1972-1985
  • Hans-Ulrik Longhi 1986-1998
  • Jacob Hastedt 1998-

Men også når det gælder lange kundeforhold rummer Bates stolte traditioner, og stabiliteten er i det hele taget en egenskab, som ofte på kundeside fremhæves, hvis de har valgt Bates som nyt bureau eller blot taget det med i en konkurrence.

Bates fejler sjældent. Bureauet er driftssikkert og fejler uhyre sjældent.

Til gengæld er det heller ikke et bureau, der viser vejen i forandringstider. Bates er sjældent first mover. Man rykker ikke, før man er sikker på, at det virker.

F.eks. har man netop oprustet digitalt. Lidt sent vil en og anden nok indvende. På den anden side – det er da meget sjovt – og formentlig effektivt i konkurrencen – at kunne gøre det, mens alle andre må skære ned.

Og her er så et andet eksempel på stabilitet. Branchen gennemlever lige nu den værste krise i 50 år. Bates har derimod vundet nye kunder og holder sit niveau. I nedgangstider er det lig med fremgang.

Danmark er også et af de få steder i verden, hvor man fortsat har et Bates-bureau.

Ted Bates var en af de store gamle kæmper i reklamebranchen, som lagde navn til et verdensomspændende bureau.

I Danmark overtog man Wahl Asmussen, der blev til WA Bates.

Bates-koncernen har dog haft en omtumlet tilværelse i en årrække, hvor bl.a. Saatchi-brødrene og senere WPP overtog koncernen.

I WPP regi blev Bates til Bates Red Cell, men det holdt ikke, og Bates-navnet er efterhånden eroderet betragteligt på verdensplan. Men altså ikke i Danmark.

Her forsvandt i stedet WPP-bureauet Y&R og blev til et vedhæng på Bates – som samtidig fik købt sig fri af WPP, så partnerne nu har majoriteten.

Verden forgår. Men Bates i Danmark består.

Men hvad så med kreativiteten?

Heller ikke her vil man tale om, at Bates for alvor skiller sig ud. Ikke på grund af et lavt kreativt niveau men måske fordi, man nok er mere forretningsorienteret og var det, før ROI for alvor blev moderne.

Derfor praler man på Bates meget gerne med sine resultater i Advertising Effectiveness Award, hvor man er blandt de mest vindende.

At være forretningsorienteret er dog ikke noget, der tæller i kreative reklamepriser, og Bates har da heller ikke for vane at ryddet hylderne, som man har oplevet andre bureauer gøre fra tid til anden.

Man kan dog ikke tale om kreativitet hos Bates uden at nævne DSB’s Harry. Dette årtusinds mest populære kampagne – hos forbrugerne. De andre kreative i branchen har aldrig rigtig villet belønne den.

Kampagnen har efterhånden kørt i 9 år med en løbende kreativ udvikling. Ikke revolutioner – men udvikling.

Stabilitet? Eller ligefrem stædighed? Når nu branchens kreative ikke kan lide kampagnen, så skal vi sgu vise dem!

Gad vide, hvor meget kampagnen havde vundet, hvis Partners havde stået bag?

Men nu vi er ved stædighed, så var Bates et af de bureauer, der absolut sidst overgav sig og overlod mediaarbejdet til mediabureauerne.

Dumstædighed vil nogen kalde det.

På den anden side – flere og flere bureauer taler i dag om, at det var en fejl at droppe mediekompetencen.

Så måske skulle Bates bare have holdt fast. Stædighed er jo en dyd, hvis man har ret.