Et spørgsmål om kreativ inspiration blev til et svar om moralsk nødvendighed ...

Olga Bastian Stakemann er creative director i Liquidminds

Jeg blev af Bureaubiz spurgt, om jeg ville medvirke i serien “Den ville jeg ønske, jeg havde lavet”. Egentlig meget gerne, men jo mere jeg søgte et svar på spørgsmålet, desto mere stødte jeg det store spørgsmål, som alle andre reklamefolk på et tidspunkt render ind i: “Hvad er egentlig meningen med reklame” – et spørgsmål, der får de fornuftige til at søge nye udfordringer som højskolelærere, landmand eller frivillig i en nødhjælpsorganisation.

For oftest kommer vi til den konklusion, at verden ville være bedre tjent uden reklame.

Og det er en valid konklusion, for set i et stort perspektiv er indbyggerne i verdens mest privilegerede, højtudannede, ressourcestærke kulturer på planeten mest optaget af sig selv, og hvordan de føler og tager sig ud. Og alle disse gode ressourcer, som kunne være brugt på at skabe en bedre virkelighed for os alle, bliver i stedet brugt på at dyrke det personlige livsprojekt.

Og et langt stykke hen ad vejen understøtter – ja, skaber – reklamebranchen denne ukonstruktive kultur.

Men at melde sig ud af branchen af dén årsag svarer til at redde verden fra en naturkatastrofe ved at kravle op på et bjerg og gemme sig. For vi ændrer ikke verden ved ikke at deltage i den.

Mange andre brancher og virksomheder vågner op til et større ansvar. Det er ikke længere cool at tænke ren profit, man skal have sig en miljø politik og en CSR strategi. Tankevækkende nok, så opfatter den danske reklamebranche stadig dét at være moralsk som langhåret og hippieagtigt.

På det punkt er vi bagud. For fremtiden er moralsk! Så det er bare om at smøge ærmerne op og komme i gang.

Hvordan ser reklame så ud, når den er meningsfuld? Hvordan ser et reklamemenneske ud, der ikke længere er objekt for det onde, men subjekt for et gode. Vi skal se os selv, ikke blot som reklamefolk, men som kulturpionerer.

Kultur er summen af de værdier, der deles mellem mennesker. Og da reklame handler om at støtte og skabe værdier, så skaber vi kultur, hvadenten vi vil det eller ej – spørgsmålet er blot hvilken?

Set i det lys er reklamebranchen et af de mest meningsfyldte steder at befinde sig, for hvis der er noget, verden har brug for, er det nye og højere mellemmenneskelige værdier. Værdier, som vi kan være med til at definere.

Nogle værdier er højere end andre, og nogen reklamer gør mere gavn end andre. Det er den slags reklame, jeg håber en dag at være skaber af. Reklame, som giver virksomheden en meningsfuld og ansvarlig plads i kulturen og i vores bevidsthed.

Der findes heldigvis eksempler på disse reklamer. Det lidt forstemmende kan være, at vi fortsat skal bladre igennem en længere årrække for at hente tilstrækkeligt mange eksempler Her er en håndfuld, som jeg ville ønske, at jeg – og mange andre – lavede noget mere af:

Apple – Think different spot fra 1998

http://www.youtube.com/watch?v=4oAB83Z1ydE

Epuron – the power of wind

http://www.youtube.com/watch?v=6IjUkNmUcHc

Dove – real beauty

http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

Nike – Athlete

http://www.youtube.com/watch?v=au17YpGAa-s

http://www.youtube.com/watch?v=D1u-U36Qjtk&feature=related

Teleselskabet NET10 (se filmen til venstre)

www.no-evil.net

Danske Bank – gør det du er bedst til

http://www.youtube.com/watch?v=BMlGyCyyP4w

Real Kredit Danmark – lidt mere overskud i hverdagen, som jeg ikke lige ku’ finde et link til …

 

Kommentarer

  1. Jeg gik oprindeligt ind i reklamebranchen, fordi min holdning: If you can’t beat them, join them and change them from within! Well, det har jeg så forsøgt i 11-12 år. Et Don Quixote projekt, har jeg indset. Men intet er så galt, at det ikke er godt for noget. Og i et land, hvor der er reklame alle vegne, nemlig Indien, kan reklame noget helt specielt. Her er det nemlig normalt, hvis man har et hus, men ikke har midlerne til at finansiere den årlige renovering efter monsunen, at man kontakter et firma (Coca-Cola, Kit-Kat, etc.) og beder dem finansiere renoveringen. Resultatet er, at det grønne frodige landskab sine steder kan fremvise husfacader malet med farver, navn og slogans fra et bredt udsnit af kendte og mindre kendte brands. Er det usmageligt? Eller er det en tvingende nødvendighed? Reklame er som sex: Der er god sex og rigtig dårlig sex, men det er kommet for at blive. Så nyd det hvis og mens du kan.

  2. Reklame er liberalismens store tjener.
    Kommunikation er et instrument til dialog og forståelse.
    Reklame låner fra kulturen for at drive salg og mersalg.
    Kommunikation betjener sig af kulturen.

    Når de to mødes i et forhold der er balanceret opstår der noget interessant. Ligesom i de links du har angivet.

    I disse år sker der noget interessant med liberalismen, den ultimative og utøjlede frihandel lider muligvis fallit (der er da noget der tyder på det for tiden) og tanker om at der må være noget mere, nogle flere redskaber i værktøjskassen opstår… ja det gjorde de jo altså for mange år siden, men vi har bare haft et par betydende regeringer der ikke havde læst på lektierne.

    Hvis man får lejlighed til at læse strategier for nogle af de mest fremsynede virksomheder så kan man få kuldegysninger over hvor progressivt der bliver tænkt, uegennyttighed var før et fyord, nu investerer man i Social Responsability for at skabe bedre bundlinier.

    Virksomheder ser deres egne muligheder i opdyrkning, og giver en slags marshalhjælp til kommende markeder.

    Og hvis man så i reklamens verden støder ind i den slags strategi – så må man spørge sig selv – hvor mange beskidte kneb man kan undsige i den gode sags tjeneste?

    Her er et link der viser effektiv kommunikation … det eneste der mangler i dette tilfælde er profitten – men den kommer….

    KH
    M

    http://www.girleffect.org/#/splash/

  3. Hej fætter Morten 🙂
    Det handler et ikke nødvendigvis om at der skal være en “sag”.
    Det handler om at vi udtrykker værdier der er gavnlige for vores udvikling.
    Reklamen som den gode sag -i sig selv.
    Kh Olga

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club