Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Ladbrokes går i dag i luften med sin danske platform, der skal differentiere selskabet fra konkurrenterne. Danske Spil sætter gang i poker-kampagne.

Hidtil er det sponsorverdenen, der har fået mest ud af det helt nye spillemarked, hvor næsten 40 selskaber har fået licens til at drive spil på det danske marked.

Men i dag melder en af verdens store spilleselskaber sig ind i kampen, og denne gang sker det med en større kampagne.

Der er tale om engelske Ladbrokes, der er – om ikke verdens største – så nok verdens ældste spilleselskab med en historik helt tilbage til 1886.

Kampagnen er udviklet af McCann Copenhagen, der er blevet udvalgt efter en såkaldt samtalerunde.

“Da vi i efteråret havde lagt vores planer tog jeg samtaler med forskellige bureauer. McCann viste en stærk forståelse for branchen, samt for vores problemstillinger og kompleksiteten i vores produkter, og kom desuden med et kreativt oplæg, der matchede vores ønsker særdeles godt,” siger Ladbrokes danske marketingchef Mike Pedersen.

Det er ikke første gang, Ladbrokes har været synlig på skærmen, men hidtil har det været med hjælp fra dels et svensk bureau og ved egen kraft. Denne gang går man mere bredt og systematisk til værks. Og man har altså valgt kampagneformen frem for sponsorvejen, som flere af de store konkurrenter.

“Vi afviser ikke nødvendigvis sponsorater, men vi har valgt ikke at lægge os i slipstrømmen på de andre og søge at etablere et univers med henblik på at skabe en mere differentieret position i modsætning til den mere generiske, man ser hos flere af konkurrenterne,” siger Mike Pedersen.

Ladbrokes har dog valgt fodbolden lige som flere af de andre som indgang til markedet.

“Vi har både casino, poker og sportsbetting bredt i produktporteføljen, men vi har vurderet fodbolden som det mest velegnede til at komme ind på markedet og rekruttere nye kunder,” siger Mike Pedersen.

Pay-off’en er således blevet “Her er fodbold konge” udtrykt kreativt som f.eks. i denne film.

For McCann er det ikke bare en ny kunde – det er også en synlig kunde på det danske marked, og det sker samtidig med, at bureauet så småt er ved at blive synlig med en anden ny kunde – SAS.

Bureauet har i det seneste år haft flere interessante kundegevinster.

“Men en del har været internationalt arbejde, og vi er selvfølgelig glade for også at udkomme med noget på det danske marked. Ladbrokes er en spændende virksomhed med en spændende udfordring, og vi er ret glade for det arbejde, vi har lavet for dem,” siger vice adm. dir. Flemming Thomsen.

Danske Spil har længe stået stærkt på sportsbetting med sin langvarige og anerkendte Oddset-kampagne, men netop nu går selskabet i gang med at markedsføre poker i form af en helt ny kampagne skabt af BBDO (se filmen her).

Så med Ladbrokes og en ny pokerkampagne for Danske Spil er der så småt ved at komme gang i det nye marked, som medierne har knyttet store forventninger til.

Men troede de, det ville ske fra d. 1. januar er de muligvis blevet skuffede. På den anden side – licenserne blev først givet midt i december.

Kommentarer

  1. Der er virkelig noget stort i vente fra Ladbrokes med deres nye strategi. De har alle forudsætninger for at blive en succes, og bare reklamen med fodboldlandsholdet er jo noget helt andet end dem som Danske Spil bruger på lotto http://vindertal.com/. Ros skal der dog også lyde for de gode Oddset reklamer.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club