Af Emil Malte Simonsen, medredaktør på Bureaubiz
Kasper Elbjørn, informationschef i Carlsberg, deler sine yndlingsreklamer. Foto: Jesper Petersen.

Hvad udgør en god reklame? Hvorfor står nogle tindrende klart i hukommelsen 10, 20 eller 30 år efter deres tilblivelse? Vi sætter hermed gang i en reklamestafet, hvor branche- og fagfolk deler deres yndlingsreklamer for sammen at undersøge, hvad den udødelige reklame kan. Første bud er Kasper Elbjørns, informationschef i Carlsberg, og tæller blandt andet kendisser, kulturmøder og et tiltrængt tilbageblik for et presset flyselskab.

Kasper Elbjørn har villigt delt sine yndlingsreklamer med os, selvom han tilstår, at det nok “er lidt last century at have favoritreklamer.”

Ikke desto mindre har reklamer en særlig plads i vores hukommelse. En catchy jingle kan dukke op med jævne mellemrum uden egentlig foranledning (jeg tænker på dig, Superismaskine). En enkelt scene kan stå tindrende klart 30 år efter, den sidst har set dagens lys. Ja, reklamer kan sågar synes at indfange en hel tidsånd.

Og cirka sådan medgiver Kasper Elbjørn at have det: “Jeg husker et interview med David Bowie, som Ole Bornedal lavede. Bornedal refererede til en reklame i et af sine spørgsmål, og Bowie brød ud i grin og sagde: That’s so last century. Men jeg tror, reklamer betyder langt mere for os, end vi aner.”

Kasper Elbjørn løber her første tur med vores reklamestafet, og giver hans top-5 over verdens bedste reklamer.

5. Pepsi New Generation med The Jacksons (Bob Giraldi, 1984)

“Bob Giraldis Pepsi-reklame med The Jacksons er skelsættende. Jeg kunne også have valgt andre Pepsi-reklamer med Jackson, men dette var en af de første, og alle brødrene er med. Jeg elskede den som dreng. Mine børn fandt den på YouTube for nogle år siden, og den holder stadig.”

4. Elton John & John Lewis & Partners Piano Christmas Commercial (Adam & Eve/DDB, 2018)

“Elton Johns julereklame fra 2008 er lidt i samme kategori som Pepsi med Michael Jackson. Den vækker en masse minder og følelser, og det, tror jeg, er et effektivt middel i reklamer. Jeg elsker også IKEA-reklamen med drengen, der flytter hjemmefra.”

3. Mentos: The Freshmaker (Pahnke & Partners, 1992)

”Mentos: The Freshmaker er suveræn, fordi den er så kitsch. Lige så tidstypisk som Pepsi-reklamen, men nu er vi i 1990’erne, hvor alting er sjovt, historien er slut, og fremtiden ligger lys og åben for os alle, som tiden jo var.”

2. Carlsberg: The Danish Way (FOLD7, 2017)

”The Danish Way med Mads Mikkelsen i hovedrollen som den cyklende danske filosof er en stærk andenplads. Jeg elsker universet, filmene og historien om kampagnen. Den blev lavet af Carlsbergs bryggeri i Storbritannien ved at kombinere alt det, som englænderne ved om Danmark, med det, de ved om Carlsberg, og første film eksploderede på de sociale medier. Nogle gange kan vi ikke se skoven for træer, og The Danish Way mindede os om, at Carlsberg-pilsneren er indbegrebet af alt, der er dansk.”

1. SAS’ ”Lost in Translation”-film: “Så godt som hjemme” (Wibroe, Duckert & Partners, 2008)

”Wibroe Duckert & Partners’ Lost in Translation-film til SAS kan lidt af det samme som Carlsbergs The Danish Way. Den er alvorlig og rørende, og minder os om alt det, vi er stolte af. Jeg har godt nok en svaghed for Uffe Ellemann-Jensen, som var mit store politiske idol, men mange af de andre film var lige så gode; mest af alt, fordi de pirker til vores fædrelandskærlighed på en subtil, meget fin måde. Ude godt, men hjem med SAS er bedst.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club