Verdens mest efektive kreativitet er en engelsk event

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men Procter & Gamble gør sig også stærkt gældende inden for den helt nye Cannes-konkurrence – bl.a. med Old Spice manden, der i det hele taget har vundet i Cannes.

Verdens mest effektive kreativitet er meget mere end en effektiv reklamekampagne. – det er moderne tænkt kommunikation, hvor man involverer og engagerer forbrugerne.

Det er engelske AMV BBDOs arbejde for det Pepsico-ejede chips-brand Walkers, som lørdag blev belønnet med Grand Prix’en i den helt nye Cannes-konkurrence for Creative Effectiveness, og der er tale om en event, som var tænkt så godt, at den fik en enorm viral-effekt. Forbrugerne kommunikerede med hinanden, medierne dækkede begivenheden og detailhandlen gav Walkers meget mere plads og opmærksomhed.

Grundideen handler om, at enhver sandwich er bedre sammen med en pose chips, og for at fortælle det budskab skabte bureauet en massiv event i en lille søvnig engelsk by ved navn Sandwich.

Kampagnen vandt både guld, sølv og bronze sidste år i Cannes. Se en præsentation af kampagnen her.

Ialt seks kampagner blev belønnet i konkurrencen, og Procter & Gamble gør sig stærkt bemærket med to ud af de seks.

Engang var koncernen kendt for nærmest at være modstander af kreativitet. Hvis et bureau vandt reklamepriser på P&G-arbejde snarere et minus i karakterbogen end et plus.

Men for efterhånden nogle år siden begyndte P&G at interessere sig meget for kreativitet i reklame, og det kom til udtryk ved en betydelig tilstedeværelse på festivalen i Cannes.

Sidste år kronedes stilskiftet så ved, at Old Spice reklamen skabt af Wieden & Kennedy blev kåret som årets bedste.

Men selvfølgelig gør P&G ikke noget for kreativitetens skyld. De gør det for at sælge, og det gør Old Spice-kampagnen åbenbart så godt, at det blev til en Effectiveness-løve.

Herudover har BBDO i Indien præsteret et arbejde for det P&G-ejede Gillette Mach3, som også blev belønnet med en løve for effektivitet

De resterende tre vindere er:

  • Leo Burnett London for McDonalds.
  • Colenso BBDO, New Zealand for TV New Zealand.
  • BBDO New York for Mars. Produktet er Snickers.

For at tilmelde sig den nye konkurrence for Creative Effectiveness, skal man have været mindst på short-listen året før.