Verdens mest ikoniske logo er fra Aarhus

Tea Bang,
redaktionsassistent

Brancheklip: Atomkraft – Nej Tak-logoet omtales som et af verdens mest ikoniske logoer.

Atomkraft – Nej Tak-logoet er trykt i 15-20 millioner eksemplarer og oversat til 60 forskellige sprog.

Kilde: ItsNiceThat.com

Dermed blev det et logo, der genererede langt mere end, hvad Organisationen til Oplysning om Atomkraft (OOA) dengang forestillede sig. Det skriver det kreative amerikanske medie It’s Nice That, der samtidig kalder det for verdens mest ikoniske logo.

Den røde sol og den venlige tekst blev til i oprøret mod mulige kernekraftværker i Danmark tilbage i 1975. Ophavskvinden bag logoet er Anne Lund, som til It’s Nice That siger, at hun ikke er en designer, men en aktivist.

Logoet blev til i 1975, da den unge økonomistuderende og aktiv i græsrodsbevægelsen, Anne Lund, sad ved køkkenbordet i sin lejlighed i Aarhus, og foreslog en kombination af en sol og en vindmølle. En medaktivist mente, at det skulle holdes helt simpelt. Resultatet blev den røde sol.

Kilde: Erik Jepsen, Scanpix Ritzau.


Et venligt, men bestemt logo

I OOA var man enige om, at logoet skulle være venligtsindet og ikke symbolisere knyttede næver, selvom der var tale om en højspændt situation. Det resulterede i teksten: Atomkraft? Nej tak.

Solens røde farve symboliserer alternativet til det svenske atomkraftværk, mens det sorte og gule er taget fra atom-advarselsskiltene.

Det blev officielt lanceret den 1. maj 1975 og blev hurtigt en stor succes. I sommeren 1976 var der solgt mere end 200.000 badges og omkring en million små klistermærker. Pengene gav OOA mulighed for at fortsætte sit arbejde, men hverken Anne Lund eller nogle af de andre personer bag logoet, fik udvidet deres formue pga. logoet. Alle indtægter gik i stedet til OOA’s arbejde.