Verdens mest populære spil møder verdens bedste reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

GTA 5 har kostet halvanden milliard kr. i udvikling og markedsføring – og solgte for over 4 mia. kr. det første døgn. Mix det så med den fem-dobbelte Grand Prix-vinder fra Cannes …

Referencerammerne er lis’som på plads, når man både napper femte udgave af Grand Theft Auto – spillet, der spiser rekorder til morgenmad – og Dumb Ways To Die, den charmerende sang og animation om død og ulykke relateret til jernbaner.

Dumb Ways vandt Grand Prix i Cannes Lions i kategorierne Integrated, Film, Direct, PR og Radio, men det er Brysi (”The Video Game Song Guy”) sikkert pænt ligeglad med: Sangen er slet og ret en massiv ørehænger, der handler om forskellige måder at komme af dage på – og hey; man kan sørenjensme også dø på mange måder i GTA 5.

Filmen ”Dumb ways to die in GTA V” har kastet små 600.000 visninger af sig på 6 dage – en slat, men dog fortsat en pæn slat fra originalens 60 mio. visninger.

https://www.youtube.com/watch?v=wpk2el7e2EE