Verdens største malerproducent opruster på marketing

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Oprustningen kaster mere arbejde af til den danske del af Euro RSCG, der nu også skal arbejde med et above-the-line budget.

Svenske Akzo Nobel vil have en stærkere stemme – både i forhold til den almindelige forbruger og i forhold til det professionelle marked.

Derfor vil firmaet i det kommende år opruste marketing-indsatsen.

“Vi ønsker at være stærkt repræsenteret i markedet, og derfor vil marketing komme til at betyde mere og mere for os,” siger nordisk kommerciel direktør, Martin Andersen.

Firmaet rummer en lang række mærker – i Danmark nok mest kendt for Pinotex og Sadolin – og oprustningen på marketing er knyttet sammen med en sanering af bureau-samarbejder.

I Danmark har firmaet på et tidspunkt arbejdet sammen med de to nu hedengangne bureauer, Scanad og Unplugged, men var på vej væk allerede, da de indstillede driften.

I stedet kom Euro RSCG i København ind på det nordiske below-the-line budget, og bureauet har nu fået udvidet sine aktiviteter, idet man skal håndtere above-the-line på segmentet for maling.

Træbeskyttelse håndteres af McCann i London.

Above-the-line indebærer både adoptering og selvstændig udvikling.

“Når man er verdens største producent af maling har vi selvfølgelig adgang til meget materiale. Så selvfølgelig er kravene, at vi anvender materiale, når der er noget velegnet. Når det gælder omkostningsbevidsthed er vi nok ikke anderledes end andre store virksomheder,” siger Martin Andersen.

Ud over Akzo Nobel har Euro RSCG også fået Sony Nordic på kundelisten.