Af Peter Engholm 25@mail.dk

Om mindre end fire uger er der Super Bowl. Men en konflikt truer næste års NFL – en konflikt til 70 milliarder kr., der især rammer sponsorer og tv-stationer.

Amerikansk fodbold er truet på sin sjæl: Pengene.

Mens der i disse dage og uger spilles play-off kampe – og dermed varmes op til årets sports- og reklamebrag; Super Bowl – trækker skyerne sig sammen om næste års sæson.

Klubejere og spillere i NFL, National Football League, har indtil videre ikke kunnet enes om en ny aftale, og den eksisterende udløber 1. marts.

AdAge har opgjort konsekvenserne, hvis ikke der opnås enighed – og klubejerne lockout’er spillerne.

Der vil blive tale om en domino-effekt – med i alt 70 mia. kr. Så stor er den samlede NFL-forretning – inkl. alle beslægtede forretninger – og det forklarer måske uenigheden.

Klubejerne vil dele NFL-indtægterne 50/50 (i dag får spillerne 60 pct.), vil øge antallet af spillerunder i grundspillet fra 16 til 18 og sætte et lønloft for rookies – blandt andet.

Tv-stationer vil være hårdest ramt af en evt. konflikt: Selskaberne Fox, CBS, NBC, ESPN og DirecTV betaler til sammen svimlende 23 mia. kr. årligt for deres aftale med NFL. Særligt ESPN vil være hårdt ramt, fordi selskabet centrerer især 4. kvartal omkring football.

Selskaberne får godt 17 mia. kr. igen i form af reklameindtægter, og interessen har været stigende i takt med seertallene.

Sponsorer følger også sagen med tilbageholdt åndedræt – og udadtil med optimisme. Anheuser-Busch InBev har lagt 7 mia. kr. for en seks-årig aftale, der gør Bud Light til NFL’s officielle øl-sponsor – en aftale, der træder i kraft ved 2011-sæsonen.

Hvis aftalen glipper og lockout’en træder i kraft, vil pengene blive flyttet til andre aktiviteter, der kan ramme Bud Light-målgruppen.

Bookmakere i Las Vegas står til at tabe fem mia. kr., og nok så væsentligt: Markedet for manager-spil, Fantasy Football, vil erodere med et snuptag, og det er vel at mærke en aktivitet, der årligt omsætter for næsten 30 mia. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club