Af Peter Engholm 25@mail.dk

Brandhouse vover pelsen med en adoptions-kampagne for dyr. Og får én over snuden.

WWF Verdensnaturfonden har netop lancereret en outdoorserie, hvor vilde dyr passes og plejes som var det menneskebabyer. Budskabet, som Brandhouse har kreeret, er den selvforklarende www.adopteretdyr.nu, og selve produktet er en symbolsk adoption, hvor man – sammen med et adoptionsbevis – får en plysudgave af det dyr, man vælger at adoptere sammen. Pengene går til Verdensnaturfondens generelle arbejde med at beskytte og genoprette naturen verden over.

Kampagnen møder kritik fra Børnefonden, der – med MetroXpress’ ord – “formidler sponsorater af udsatte børn i den tredje verden”.

“Det er tankevækkende, at dyr nærmest bliver små børn. Det virker helt absurd, når hvert syvende barn i verden dør, der er fødevarekrise og så mange lider,” siger Marianne Delkus, kommunikationschef hos Børnefonden.

Folkekirkens Nødhjælp, der har kørt “Giv en ged” kampagnen, maner til forsigtighed

“Dyr er nemme at forholde sig til, og de er hverken politisk ukorrekte eller ubehøvlede. Men man skal passe på ikke at sidestille dyrs og menneskers lidelse,” siger international chef, Christian Friis Bach, til samme medie.

Adopter-et-dyr kampagnen har også skabt debat på de indre linjer – hos både kunde og bureau:

“Undervejs har der været snak om, hvorvidt den kreative løsning har været lige lovlig kreativ. Hvilke signaler sender det f.eks. at se vilde dyrebørn, som hører til i naturen, blive båret rundt i en autostol? Vi vurderede i sidste ende, at kampagnen vil blive opfattet – afkodet, om du vil – i rette ånd. Vi sælger nuttede plysdyr for en god sag, og derfor har vi lavet en kampagne, som først og fremmest er sød”, siger projektleder Sarah Mrabet fra Brandhouse.

Når I læner jer op ad adoptions-tankegangen, risikerer I så ikke at få overbalance?

“Det er rigtigt, at vi i stort omfang henvender os til de samme mennesker, som også støtter bl.a. Børnefonden og Red Barnet. Og netop derfor skal vi være varsomme, når vi bruger ordet “adoption”. Og det synes jeg, at vi er – netop fordi kampagnen er sød, og fordi det gode formål understreges. Og man jo huske på, at naturen er det vigtigste, vi overhovedet har. Naturen er forudsætningen for alt liv – både mennesker og dyr – så vi mener bestemt, at vi har en værdig sag,” siger Sarah Mrabet.

Hos WWF Verdensnaturfonden er håbet, at kampagnen vil trænge i gennem støjen fra de mange velgørenhedskampagner, som altid er op til jul.

“Vi taler til nogle helt andre segmenter med denne kampagne, og det bliver spændende at se resultatet” siger kampagneansvarlig Kim Skytte Graae, der fortsætter samarbejdet med Brandhouse næste år, hvor der skal laves kampagner i forbindelse med FNs klimaår.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club