Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

WWF var ikke helt så uskyldig i sagen om den brasilianske skandale-annonce, som først hævdet.

World Wildlife Foundation (WWF) var kategorisk i sin afstandtagen til den brasilianske annonce, som inden for de sidste dage har udløst en skandale i USA.

Annoncen viser en bunke fly, der flyver ind mod Manhattan og World Trade Center med budskabet om, at Tsunamien slog 100 gange så mange ihjel som 11. september. Den er fra foråret og vandt en mindre pris i det amerikanske One Show i maj.

Her kort tid før d. 11. september er den så dukket op på blogs i USA og har sat gang i en skandale. Dels for sin smagløshed og dels fordi WWF hævdede, at det var en fup-annonce, som DDB Brasil havde præsenteret for foreningen men som straks var blevet afvist.

Nu viser det sig, at sandheden ikke var helt så enkel. Ifølge AdAge er der lagt en fælles udtalelse på DDB Brasil’s og WWF’s brasilianske hjemmeside, hvor man undskylder for annoncen, der tilskrives “uerfarenhed hos nogle medarbejdere på begge sider”.

Desuden konstateres det, at annoncen aldrig burde have været skabt, godkendt eller kørt.

DDB Brasil har arbejdet for WWF i tre år og bureauets brasilianske chef, Sergio Valente, fortæller, at annoncen blev præsenteret for WWF i december 2008, godkendt og kørt en enkelt gang i en lokal avis.

“Da jeg så den, sagde jeg straks: “Stop den”, fortæller Sergio Valente.

Kilde: AdAge

Kommentarer

  1. Så han ville ikke have at hans bureau indrykkede den, men ville gerne vinde en pris på den? Holy cow for en mangel på integritet!

  2. Det vil sige, at dette faktisk er noget så usædvanligt som en WWF annonce, der faktisk har været vist til WWF, og som har været indrykket? Det er næsten en nyhed i sig selv.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club