Vestas skal på jagt efter en ny Morten Albæk

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Marketingdirektør Morten Albæk forlader Vestas for sammen med Brøndby-boss at ville investere i virksomheder. Vestas sætter en search-proces i gang.

Morten Albæk er på listen over de mest 100 indflydelsesrige marketingfolk og han proklamerede for et par år siden, at han vil være ’verdens bedste og mest innovative marketingdirektør’. Han blev desuden for et år siden optaget i Vestas’ otte mand store eksekutiv-komite.

Nu siger han farvel til Vestas og stifter investerings- og rådgivningsvirksomheden Voluntas sammen med Jan Bech Andersen, der har skabt sin formue via en international karriere i shippingbranchen og er bestyrelsesformand i Brøndby IF. Desuden er investerings-eksperten Morten Tinggaard med.

Det skriver Børsen.

Vestas fortæller til Bureaubiz, at man skal have fundet en ny som erstatning for Morten Albæk, og at der vil blive sat en search-proces i gang.

I det nye selskab bliver Jan Bech Andersen bestyrelsesformand og hovedejer med omkring 660 mio. investerede danske kroner.

Morten Albæk bliver adm.dir. og han vil være meget aktiv i de virksomheder, som Voluntas investerer i.

“Vi tror på, at den mest effektive måde at forvalte vores investeringer på, er ved at være en aktiv medejer, der træder ind med konkrete mål for virksomhedens udvikling,” siger Morten Albæk til avisen.

Voluntas har fire principper som virksomhederne skal leve op til inden for en kort årrække:

Meningsfuldhed, mangfoldighed i kompetencer, kønsmæssig diversitet samt miljø– og energimæssig ansvarlighed.

“Der ligger dokumentation i form af fakta, analyser og forskning til grund for, at vi investerer ud fra netop disse principper,” siger Morten Albæk til avisen.

Den hopper Michael Voss, direktør og ejer af Fundamental Fondsmæglerselskab, ikke på. Han siger til Børsen:

“De får ikke mange private investorer med fokus på afkast til at putte penge i det. Det kan de glemme alt om. Med lidt held kunne man nok få en flok søde, velmenende kvinder fra venstrefløjen til at skillinge sammen til at være lidt med.”

Morten Albæk er blevet belønnet af den amerikanske annoncørsammenslutning og magasinet ’The Internationalist’ med en pris for et Vestas-koncept, der forener forretningsudvikling, marketing og corporate social responsibility

Desuden er han en markant debattør og har bl.a. været kritisk omkring samspillet mellem bureauer og marketingafdelingen.

Børsen, forsiden og p.6-7.