Der er blevet sat navn på vinderen af Vestas’ globale budget til en værdi af 500 mio. kr.
Saatchi & Saatchi S bliver vindmølle-koncernens nye leadbureau – ja, det første bureau på det niveau nogensinde. S’et i Saatchi-bureauet står for Sustainability – bæredygtighed – så bureauets udgangspunkt og markedstilgang må siges at være så tæt op af kundens som tænkes kan.
Bureaubiz fortalte for godt en måned siden, at bureauerne i konkurrencen – foruden Saatchi & Saatchi S – var Euro RSCG, Naked og Y&R Brands. Den internationale fokus blev understreget af, at ingen danske bureauer var direkte involveret i konkurrencen, om end Nakeds danske afdeling spillede en aktiv rolle i konkurrencen.
Det er britiske Campaign, der kan berette om vinderen – og om et reelt dansk islæt, idet processen i bureaukonkurrencen har været ledet af bureaukonsulenterne i Hestbæk Consult.
Naked blev ifølge Campaign slået i finalen, mens Euro RSCG New York og Y&R Brands røg ud i en tidligere runde.
Kasper Jönsson Granat, der er project manager, strategy & planning, i Vestas, sagde tidligere til Bureaubiz om konkurrencen:
“Vinderen vil i partnerskab med Vestas’ globale marketing organisation komme til at fungere som lead-bureau for tilrettelæggelsen af Vestas’ markedsføring. Det kommer til at ske i samarbejde med en række bureauer, som er stærke i specifikke discipliner så som 1:1, digital, event, medie – afhængigt af behov”.
Saatchi & Saatchi Sustainability blev i konkurrencen støttet af Publicis Dialog og Publicis Modem – og vil også efterfølgende trække på bureauer inden for Saatchi & Saatchi-familien og for Publicis netværket.
Vinderen er et lille bureau med kontor i San Francisco og New York, men har inden for de seneste måneder også etableret sig i London. Og mon ikke et kontor placeret centralt i Asien følger efter, al den stund at aktiviteterne ifølge Campaign bliver fordelt mellem Europa, USA og Asien.
Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar til bureaukonkurrencen fra Kasper Jönsson Granat, Vestas.