Af Peter Engholm 25@mail.dk

Århus-konceptet Yellow Cock åbnede i fredags med 500 gæster. Nu kalder arbejdet med ”koncepter og løsninger, der i dag ikke findes i Danmark”.

Så har man lis’som åbnet bureauet: Man inviterer 400 virksomheder og samarbejdspartnere, og der kommer over 500 til eventen.

Yellow Cock er sammensat af 12 personer med speciale inden for design, foto, tekst, web og facilitering, og efter at have sat bygningen i Graven 16 B i Århus i stand og arrangeret eventen, så er tiden inde til arbejdet og kunderne. Og til at fortælle, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Yellow Cock:

“Vi ligger i en gråzone mellem bureau og kontorfællesskab. Nogle gange tættere på det ene, andre gange tættere på det andet. Vi er alle sammen selvstændige og i den grad fælles om projektet, og det gør det lettere at samle kræfterne. Bureauerne kan ikke sige: “Nu bruger vi en søndag på dét her” – eller jo: det kan de godt, men det bliver dyrt. Udover at passe vores arbejde så var vi eksempelvis 10 personer, der tog 12 timer ud og lavede en bog, altså vi producerede al indhold på en søndag fra kl. 9 morgen til 21 aften”, siger Thomas C.K. Priskorn, fotograf og en af initiativtagerne til Yellow Cock.

“Vi sætter Århus på landkortet med koncepter og løsninger, der i dag ikke findes i Danmark” – dén sætning fra jeres pressemeddelelse må du hellere uddybe …

“To grafikere arbejder for tiden for Lego, hvor opgaven er at sparke til den visuelle identitet – undtaget logoet. Det skal ikke nødvendigvis bruges, men det skal provokere og skubbe væk fra den retning, man er vant til. Du kan gå til et bureau, der har en klar profil – og så er det dén, du køber. Eller også har bureauet en fast politik for, hvad man kan tillade sig – i forhold til den interne fødekæde eller bestyrelsen. Går du i stedet til Yellow Cock, er der ingen velkendte veje,” siger Thomas C.K. Priskorn.

Det lyder lidt vævende …

“Ja, det flyder. Og det er bevidst. Vi har ingen femårsplan, vi arbejder ikke med en fasttømret strategi – andet end, at vi hele tiden vil udfylde hullerne. Vi har skabt et sted midt i Århus, og dagligt kommer der 5-10 fremmede personer de 70 meter ind i baggården af ren og skær nysgerrighed: Hvad er det her? Et galleri, et fotostudie, et kreativt bureau? Ja til det hele”, siger Thomas C.K. Priskorn.

Og hvorfor er det så lige, at I kalder jer Yellow Cock?

“Officielt ved jeg det ikke. Nogle opfatter det lidt perverst og tør ikke udtale det, andre oversætter det til ‘hane’. Det er ikke noget og alligevel en hel masse. Navnet giver associationer, og jeg har ikke mødt nogen, der ikke kan huske navnet. Hos Dong, som vi også samarbejder med, var reaktionen “det kan man da ikke hedde?” Men hvad hvis vi netop kan skabe tilsvarende reaktion for kunderne: Lave noget for dem, hvor man spørger sig selv: Passer det virkelig? Dur det lige? Noget tankevækkende. Det er måske det tætteste, man kommer en klar profil: Vi kan alt det, de andre ikke tænker”, siger Thomas C.K. Priskorn.

Kommentarer

  1. Jeg synes da det er forfriskende med et (kvasi)bureau med navnet ‘gul pik’. I øvrigt burde Dong vel være de sidste til at stå uforstående. I følge min thesaurus betyder “dong(3), (dôŋ) noun, (slang, vulgar) the penis”.

    Held og lykke og med venlig hilsen
    Søren Nøhr
    Partner, Bates Y&R

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club