Vi er blevet et meget klogere bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Openminded i Århus ville forandre sig. Det lykkedes sådan set – det viste sig bare at være svært at tjene penge.

Openmindeds adm. dir., Nicolai Jørgensen, er bestemt ikke tilfreds med bureauets regnskab for 2011.

“Det er så utilfredsstillende, som noget kan være,” siger Nicolai Jørgensen.

Trods det, så er han dog en ganske fortrøstningsfuld bureaudirektør. Bl.a. fordi man kan lære noget af året.

“Vi ønskede at forandre bureauet fra at være meget produktionstung på magasiner og kataloger inden for bl.a. modeverdenen til lave flere film og søge nogle større kunder,” siger Nicolai Jørgensen og fortsætter:

“Det lykkedes langt hen ad vejen, hvilket man kan se i en markant vækst i omsætningen. Men vi har ikke været dygtige nok til at styre projekterne og tjene penge på opgaverne, og derfor har vi fået et ordentlig smæk i numsen. Til gengæld er vi blevet meget klogere.”

Ambitionerne er der ikke ændret på – men man skal lære af fejlene og blive bedre til at tjene penge. Og når Nicolai Jørgensen er fortrøstningsfuld, skyldes det, at tingene tegner meget bedre nu.

“En af de ting, vi konstaterede, var, at vi skulle have nogle andre kompetencer for at indfri ambitionerne, og derfor bød året på en udskiftning af flere medarbejdere. Det har selvfølgelig kostet, men det hold, vi sidder med nu, tegner rigtig godt,” siger Nicolai Jørgensen.

Ud over omkostninger på ændringer af organisationen, har bureauet også måttet lægge væsentlig flere ressourcer i new bizz.

“Vi har hidtil bygget meget på relationer, og derfor var det en ny udfordring for os at arbejde meget mere med new bizz,” siger Nicolai Jørgensen.

Openminded ejes af ham, Frank Haahr og Jesper Olesen, og de har skudt ny kapital ind for at sikre driften.

Nøgletal for Openminded

  • Bruttoavance 4,394 mio. kr. -11,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 488.222 kr. -21,2 pct.
  • Lønandel 81,9 (51,6)
  • Resultat af primær drift -0,869 mio. kr. (+1,491 mio. året før)