Dansk Retursystem er i dag ude med en julefilm, der via humor, skal få danskerne til at tænke over, at de skal aflevere deres flasker til pant.
”Der er ikke så mange, der tænker over, at jul og nytår også er højsæson for pant, så vi vil gerne have flere til at tænke over også at få pantet i den kommende tid, og give dem følelsen af, at man ved at pante bliver et større menneske, også fordi det er godt for klimaet og miljøet,” siger chef for kommunikation og branding hos Dansk Retursystem, Anne-Mette Bundgaard.
Bag julefilmen ligger en ny branding- og marketingstrategi, som er udviklet sammen med Yellow Umwelt, som blev reklamebureau for Dansk Retursystem i august.
”Dansk Retursystem er en kunde, som betyder meget for os – af flere årsager. Dels er der kun godt at sige om det at pante og Dansk Retursystems virke og betydning for den samlede miljøindsats i landet. Dels er det en meget professionel kunde, som er kendt for at være dygtig, produktionsintensiv og som kun har lavet godt arbejde med RBLM gennem tiden. Endelig kan man sige, at pant er noget der ligger danskerne nært – og at vi er gode til det. Pant har eksisteret i Danmark i over 80 år og vores alle sammens pantsystem siden årtusindskiftet. Men der er stadig potentiale til at skabe verdens bedste pantsystem og den gode pantoplevelse, så vi også får pantet de 170 mio. flasker og dåser, der hvert år ikke kommer retur i pantsystemet,” siger Martin Michael Hansen, Partner og Co-CEO, Yellow Umwelt.
Hos Yellow Umwelt har man talt med en række privatpersoner om deres pantvaner, fortæller Martin Michael Hansen og uddyber:
“Grundlæggende kan man sige, at analysen viser, at vi danskere panter på livet løs, men har glemt det overordnede formål: At det er godt for miljøet. Vi har desuden fokus på beløbet på den lille bon. Derfor arbejder vi strategisk med en retning, der kredser om: ’Alt det ingen ser’. Det kommer der så forskellige tiltag ud af med tiden – blandt andet her til jul”.
Julefilmen er lavet i samarbejde med Plotwords og instruktør Christian Bagger, og tanken bag filmen, er at den skal blive en juletradition, fortæller Tim Resdag, CEO& exex.producer hos Plotworks.
”Christian Baggers arbejde med især castingen, tonaliteten og timingen var enormt vigtig for at skære alt det ekstra fra, så vi kan fortælle varmt og lige-til-benet på bare 30 og 20 sekunder, men også skabe et univers som kan genses år efter år.”
Julefilmen vises på TV og på sociale medier.