Jeg ville godt have lavet kampagnen med Viasat havenisserne fra Wibroe, Duckert & Partners. Hvorfor? Fordi den har gennemslagskraft, klar branding og ligner en kampagne, der giver kunder i butikken.
Lad mig uddybe det lidt: Jeg synes, udbuddet på det her område er uoverskueligt. Jeg har svært ved at finde ud af, hvor mange spillere der er, og jeg har endnu sværere ved at huske den ene fra den anden. Viasat er en undtagelse.
På bedste Karius og Baktus manér lykkedes det fra starten at brande Viasat navnet fast på de 2 enfoldige nisser. Valget af nisserne er ikke det mest oplagte, men det er modigt og klogt.
Jeg tvivler på, at nogle fra Viasat på forhånd havde drømt om, at man skulle have sit højteknologisk produkt kædet sammen med 2 havenisser. Men de får kampagnen til at stå ud i forhold til resten af reklameblokken, og det simple univers er nemt at overføre til andre medier. Godt købt – og godt solgt.
Den velskrevne jyske dialog bliver godt leveret af Rune Tolsgaard og Esben Pretzmann, som har gjort nisserne til folkeeje. Filmene bliver flittigt set på youtube, havenisserne har rundet 100.000 fans på Facebook, og alt i alt kommer kampagnen til at fylde mere, end marketingbudgettet giver ret til. Læg dertil den interne stolthed og det boost, det giver virksomhedens medarbejdere at have sådan en kampagne i ryggen.
Men underholdningen får ikke lov at løbe med det hele. Der er koblet et helt konkrete tilbud på de fleste film, så man umiddelbart kan tage stilling til, om man vil gå i tættere dialog med selskabet bagved – godt håndværk. Tillykke med det. Det ville jeg godt have været en del af.