Viasat: TDC får os ikke at skifte bureau

Viasats havenisser er kreeret af Partners, der er på vej til at blive TDCs næste bureau. Men i denne forbindelse er Viasat og TDC ikke konkurrenter, siger Viasats adm. direktør.

Viasats nye kampagne med de to tv-hungrende havenisser er skabt af Wibroe, Duckert & Partners. Samtidig er Partners ved at være i mål som bureau for TDC, der også er tv-udbyder – både i eget regi og via YouSee.

Denne rolle er Kim Poder, adm. direktør i Viasat, opmærksom på – men ikke urolig for.

“Vi ser intet problem her. Vi er samarbejdspartnere, idet vi leverer indhold til både Yousee og TDCs tv-løsninger. Vi leverer til deres egne pakker,” siger Kim Poder.

Så I ser i denne forbindelse mere jer selv som leverandører til Yousee og TDC, end som tv-udbydere i konkurrence med samme?

“Korrekt. Hvis der i 12. decimal skulle være en konflikt, så skulle det være, hvis vi havde valgt YouSee’s bureau – altså Halbye Kaag JWT. Nu har vi valgt Partners, og skulle der på bureauet ligge et problem der, så er jeg overbevist om, at Partners er professionelle nok til at håndtere det,” siger Kim Poder.

Han oplyser, at Viasat og Partners i noget tid havde flirtet, og at det for få måneder siden lykkedes at mødes, da bureauet præsenterede havenisse-konceptet, der nu har kørt i en måned.

“Det er en anden måde at kommunikere på, end vi tidligere har gjort. Før var det mere informativt præget – fra os til jer – mens Partners-universet kommunikerer mere emotionelt. Selv om der stadig er plads til fakta, så er det både engagerende og involverende. Det rammer folkesjælen, og nu har vi ligefrem fangrupper på Facebook,” siger Kim Poder.

Det er endnu ikke officielt annonceret, at Partners bliver TDC’s nye bureau. Næppe nogen tvivler dog på det, efter Partners i slutningen af januar sagde Sonofon op med den begrundelse, at bureauet var i dialog med TDC.

Nu er Sonofon så på jagt efter et nyt bureau, men det er foreløbig lykkedes at gøre det i det skjulte. Der eksisterer kun få rygter, og det kan indikere, at Sonofon i højere grad fører samtaler frem for en egentlig konkurrence. Det forlyder dog, at de enkelte afdelinger i Sonofon kan vælge ad-hoc bureauer til at få løst konkrete og presserende opgaver, mens jagten på et nyt bureau står på.

Det er den almindelige antagelse, at Sonofon vil ønske et bureau med en vis størrelse, og så inskrænkes feltet, fordi flere af de større bureauer har konkurrerende firmaer.