Cannes Lions-jurymedlem ser tre tendenser

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Lange formater, livets store spørgsmål og den store Hollywood-patos-klinge. Det er de tre tendenser, det nyudvalgte Cannes Lions-jurymedlem, Vibeke Nannerup fra Liquidminds, ser, efter at have kigget halvdelen af cases igennem.

Vibeke Nannerup, CEO hos Liquidminds, er jurymedlem i kategorien Film Craft til dette års Cannes Lions Festival.

”Kategorien er fantastisk relevant og vigtig, da film som medie kan bruges på mange platforme og gør en stor følelsesmæssig forskel. Ofte føles craft (håndværkskategori, red.) som alt det usynlige, der alligevel går under huden og skaber en forbindelse til ens sanser,” siger Vibeke Nannerup.

Hvilke cases honorerer I?

Kategorien honorerer håndværket. Dermed er det vigtigt at tingene både bliver dissekeret og set i den filmiske sammenhæng. For at kunne finde det enkelte håndværk, må man splitte det hele ad, og se hvilke virkemidler der gør arbejdet. Jeg vil forsøge at fokusere på de film, hvor håndværket ikke står alene, men løfter hele filmen op. Fx om brug af CGI (computer generated images, red.) gør at oplevelsen bliver bedre/ mere interessant end hvis det var uden,” siger Vibeke Nannerup og fortsætter:

”Det bliver nok nørdet, og den del glæder jeg mig faktisk til, da jeg har en idé om, at vi vil bruge mange timer på at diskutere mange små og store ting.”

Hvad giver det dig, personligt og fagligt, at være jurymedlem til Cannes Lions?

”Det er første gang, jeg er i juryen i Cannes, men har prøvet det ved andre awards før. Cannes er det største, og dermed bliver jury-arbejdet jo også mere omfattende. Jeg skal forholde mig til 5-600 film og cases, samt diskutere det udvalgte arbejde i 6 hele dage,” siger Vibeke Nannerup.

Hun fortsætter:

”Selvom det er en stor arbejdsmængde, har jeg takket ja, netop for få en mulighed for at bidrage til, at vores industri bliver ved med at udvikle sig. Jeg glæder mig til at sidde med ligesindede fra andre steder på kloden og diskutere, hvad der er ’state of the art’ i vores branche. Og naturligvis udvide netværket i verden.”

Kan du – på baggrund af de cases du allerede har set – øjne en tendens?

”Jeg har foreløbigt set mere end halvdelen af det arbejde, vi skal bedømme og i den forbindelse ser jeg tre strømninger,” siger Vibeke Nannerup og oplister:

”For det første er der meget, der er ’globalt’ fokuseret, og derfor virker det som om, der er skruet helt op for den store Hollywood-patos-klinge, og man giver den hele armen med CGI, musik og effekter. Og dermed kan idéen godt drukne. Det halve kan nogle gange gøre det, når en god idé skal formidles. Der er klart faldgrupper i forhold til, at tingene er over-the-top i produktionerne.

For det andet er der en tendens til meget lange formater. En del film, som jeg har set, varer op til 5-7 minutter, og der er indsendte film på 45 min. Klart et skift fra de klassiske 30-60 sekunder, men også interessant i forhold til at formidle det langsommere og større. Om det så virker, er jeg ikke helt afklaret med endnu.”

Sidst, men absolut mest interessant, er hvordan mange brands prøver at koble livets store spørgsmål til deres kommunikation. Døden, ’at overkomme hårde tider’, ’finde sit sande jeg’, redde verden, ‘gå efter dine drømme’, ‘kærligheden’, etc. Det er tydeligt, at alle gerne vil have noget purpose. Der er en del som lykkes rigtig godt. Men det også tydeligt at der er en hård-fin balance mellem det som virkeligt giver mening og når der går purpose-inflation i den.”

Jeg har for nyligt talt med både Per Pedersen fra Grey og Michael Robert fra Robert/Boisen & Like-minded, der begge taler om, at bureauerne og – nok især – kunderne har mistet ‘det store kreative mod’ – oplever du det samme i din kategori?

”Jeg synes det er en tilbagevendende diskussion, men jeg er ikke enig. Jeg ser problemet som, at mængden af støj i markedet er stigende, og at der er meget uinteressant imellem. Men der er stadig kunder og bureauer som stikker næsen frem og vinder stort,” siger Vibeke Nannerup og fortsætter:

”Jeg har selv, som bureauejer skulle forholde mig til, hvor stor risiko et sagsanlæg fra Google ville være, og sammen med kunden kaste os ud i det – og det endte jo med at Google gik med – i stedet for mod os. Den slags eksempler er der også i år – og derfor bliver de belønnet.”

Sidste år blev festivalen beskyldt for kun at prisbelønne cases med bundløse budgetter. Er det noget, du har med i dine overvejelser, når du bedømmer? 

”Nu sidder jeg jo i ’Film Craft’-kategorien, og i 80% af tilfældene virker det ikke som om, der er sparet på noget, selv om – jævnfør min kommentar tidligere – at det måske kunne være gjort bedre, for mindre,” siger Vibeke Nannerup.

Hun fortsætter:

”Der er nogle virkeligt grandiose film imellem, og jeg tror der har være åbent for budgetsluserne. Jeg håber dog, at vi også ser på det arbejde, hvor mindre budgetter, men hvor håndværket kommer til udtryk på en genial måde.”

Kategorien Craft Lions fejrer ifølge Vibeke Nannerup ”excellent filmskabelse”, er en håndværkskategori, der skal honorere de beslutninger, som ligger forud for en kvalitets- og æstetisk filmoplevelse, dvs. alt fra direction, script, casting, produktionsdesign, art direction, cinematografi, lyddesign, visual effects, til animation, fotograferingen og brug af nye metoder eller teknologi, som forbedrer filmens eksekveringen.