Virksomhed på vej med alternativ til cookies

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Cookien er ikke længere den bedste måde at få indsigt i brugerne på digitalt. En alternativ løsning hilses velkommen af ekspert.

Der er stadig flere internetbrugere, der sletter deres cookies og der er også enheder, der slet ikke tillader cookies.

Samtidig er danskerne i top tre over de forbrugere, der skifter mellem flest devices, når de går på internettet og det udfordrer brugen af cookies, som det instrument, der skal give virksomheder og mediabureauer mulighed for at følge brugernes færden.

Den amerikansk virksomhed, Viant, der har kontor i Danmark, har fundet en alternativ løsning, Viant Advertising Cloud, som har kørt som betaversion siden maj 2014 i USA. Den løsning vil Viant lancere i Danmark i 2015.

Løsningen bygger på et system, der gennem brugernes krypterede mailadresser, gør det muligt at målrette annoncebudskabet og matche det med brugerens køb.

Der er stor forskel på, hvor meget man må samle op omkring brugerne i USA og i Europa, men Birgitte Jöhncke, der er VP Northern Europe hos Viant, siger, at deres løsning er lovlig i Danmark, men at de alligevel vil snakke med datatilsynet for at sikre sig, at man bruger systemet i overensstemmelse med dansk lovgivning.

”Grundtanken med vores system er at gå væk fra at bruge cookies til i stedet for at bruge en ’identity management platform også kaldet IMP, ” siger Birgitte Jöhncke og fortsætter:

”Systemet er allerede lanceret i USA. Med brugen af cookies målretter vi devices eller browsere og kan ikke identificere om det er en eller flere forskellige mennesker som får budskabet. Vores system giver de markedsførende virksomheder en unik mulighed for at optimere deres return on advertising i en udstrækning der ikke tidligere har været mulig.”

Rent praktisk foregår det ved, at hver brugers mailadresse krypteres og i stedet får et identitetsnummer, som reklamerne målrettes.

Mediabureau hilser initiativet velkomment

Peter Loell, fra Resolution Media, hilser initiativet velkomment.

”Cookien smuldrer, både fordi folk sletter den og fordi de bevæger sig på forskellige enheder. Samtidig er der enheder, der slet ikke accepterer cookies. Det betyder, at der er store huller i hele økosystemet, der er bygget op omkring cookies.”

Han fortæller videre, at der er en række andre amerikanske virksomheder, der minder om Viants, men at der hidtil ikke er nogen, der har forsøgt at køre det ud i en større skala i Danmark.

”Næsten alle arbejder for tiden på at lave ny unikke nøgler på deres kunder. Facebook har relanceret Atlas, der skal arbejde cross-device og de store marketingselskaber som f.eks. Adobe og Oracle arbejder i deres marketing clouds med at nedsætte afhængigheden af cookies. Og det er et rigtig interessant initiativ, hvis Viant går ind på det danske marked”.

Peter Loell påpeger, at det dog er absolut nødvendigt at sikre sig lovligheden af det nye system og derfor mener han, at det er meget fornuftigt, at Viant har en dialog med datatilsynet.

”E-mail er arbejdshesten når vi taler digital marketing, så det er vigtigt at få den i spil. Men det er samtidig af yderste vigtighed – og det kan jeg ikke understrege nok – at der ikke er nogen som helst problemer med det juridiske, altså nærmere bestemt persondataloven og markedsføringsloven.”

Desuden påpeger Peter Loell endnu en udfordring.

”Det næste er om man har lov til at kontakte brugerne på andet end den e-mail, du har fået permission til. De fleste permissions giver lov til at sende en e-mail. Men må du så også kommunikere på andre medier, f.eks. med et målrettet banner?”

Viant er holdingselskab for følgende virksomheder, der har kontorer i Danmark: Specific Media, Vindico, Xumo og Myspace.