Virksomheder kan lære af reklamebranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om tidligere konsulent i reklamebranchen, der vil lære virksomheder at tale til folks følelser.

Reklamebranchen taler til folks følelser, når de skal overbevise folk om et produkts fortræffeligheder.

Også virksomheder bør lære at tale til folks følelser, når de skal skabe innovation og få medarbejderne med på store forandringer.

Det mener forandringsagent, Morten Toft, der har en baggrund som salgs- og marktingchef i Foto Expert-kæden og som konsulent i reklamebranchen.

“Virksomheder bruger primært intellektuelle metoder, når de udarbejder strategier og visioner. De taler til hjernen og om markedsandele og succesrater, men hvis medarbejderne ikke med deres følelser forstår målet, projektet og visionen, vil de ikke gå helhjertet ind i det. Det har succesfulde marketing- og reklamefolk forstået. At man skal tale til følelserne, når man skal overbevise folk. Og for at gøre det skal alle sanser i brug”, siger Morten Toft til Jyllands-Posten.

Morten Toft mener, at man for at kunne skabe noget nyt og være innovativ, skal give slip på seriøsiteten. Derfor optræder han ofte iført farvestrålende balinesiske gevandter, når han byder velkommen til et af sine arrangementer.

Senere skifter han til jakkesæt, for seriøsiteten skal frem igen, for at hjerte og hjerne skal gå hånd i hånd.

Mennesker er grundlæggende imod forandringer, selvom de ikke selv er klart over det eller vil indrømme det, mener Morten Toft. Den grundlæggende frygt kan kun overvindes, hvis man selv har indflydelse på udviklingen.

Derfor er lederskab, succes og innovation brikker i det samme puslespil, mener forandringsagenten, der blandt andet har skrevet bogen ‘Innovationsrecepten’ (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14-15).