Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Flere store virksomheder kører - i forbindelse med det forestående EM - kampagner, der strider mod DBU's rettigheder. Bureauerne burde vide bedre, siger DBU's kommercielle direktør.

DBU er normalt glad for en stor opbakning fra danskere. Men opbakningen kan også blive for stor. I hvert fald er der en del virksomheder, der ”viser deres opbakning” med kampagner, der henviser til det kommende EM uden at have rettighederne til det.

Og det er ikke blot små virksomheder, men store velkendte virksomheder, som endda har bureauer tilknyttet, skriver DBUs kommercielle direktør, Ronnie Hansen i et opslag på LinkedIn:

”Antallet af krænkelser af vores rettigheder er omfattende på nuværende tidspunkt, her lige inden vi går i fuld EM-mani. Alene her til morgen, har jeg sendt skrivelser til et landsdækkende alarm-firma, en ølproducent, en bolcheproducent, en producent af ‘EM-pakker’, et globalt tøjbrand, en ejendomsmægler og to elektronikkæder.”

Han fortsætter:

”Overraskende nok, er en del af kampagnerne lavet af bureauer, som jeg faktisk ville tro, havde helt styr på disse regler. Det kan blive en dyr fornøjelse og vi ønsker faktisk ikke at sende disse skrivelser ud.”

Ronnie Hansen fortæller til Bureaubiz, at man har sendt omkring 10 breve ud på nuværende tidspunkt, hvor man beder virksomhederne om at stoppe kampagnerne.

Grunden til, at virksomheder ikke bare kan benytte landsholdet i reklamesammenhæng, er at det går ud over de virksomheder, som har betalt DBU for at benytte sig af disse rettigheder. F.eks. sponsorer som Carlsberg og Hummel.

Og derfor bliver DBU nødt til at reagere, siger Ronnie Hansen:

”Hvis ikke vi beskyttede vores rettigheder meget nidkært, ville vi ikke have partnere – og så ville vi ikke kunne drive vores landshold, vores børnefodbold og vores talentudvikling.”

Spilvirksomhed dømt til betaling
DBU har tidligere anmeldt spilvirksomheden LeoVegas, som blev dømt ved Sø- og Handelsretten til at betale DBU 500.000 kr. for at snylte på fodboldlandsholdets goodwill i forbindelse med VM.

LeogVegas brugte billeder af Nadia Nadim, Thomas Graversen og Uffe Holm i rød/hvide fodboldtrøjer, og omtalte på sin hjemmeside spillerne som de nye frontfigurer i LeoVegas’ store VM-satsning.

Med sit opslag på LinkedIn håber Ronnie Hansen at sprede viden om brugen af DBU’s og landsholdenes rettigheder op mod EM.

Rettighederne findes her.

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club