Virksomheders investeringer på Facebook kan være spildt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Facebook ændres med udgangen af marts, og det kan få store konsekvenser for virksomheders markedsføring på det sociale medie. Mener i hvert fald en Facebook-ekspert. To andre er lodret uenige med ham.

Om få uger sker der en ændring på Facebook, der ifølge en Facebook-ekspert kan få fatale konsekvenser for virksomhedernes hidtidige investeringer i det sociale medie. Andre eksperter er dog lodret uenige.

Der er tale om, at Facebook med udgangen af marts går over til de såkaldte time-lines, der ændrer den øverste del af en Facebook-side.

Mange af virksomhedernes investeringer i markedsføring på Facebook vil med ændringen være spildte, mener Andreas Johannsen, partner i webbureauet Klean.

Årsagen er – ifølge Andreas Johannsen – at de landing-pages, som virksomhederne har brugt markedsføringskroner på at opbygge for især at bruge dem til konkurrencer, bliver afskaffet.

“Facebooks ændring til time-line betyder, at de kampagner, konkurrencer og andet, som den enkelte virksomhed lægger ind på sin side, hele tiden bliver skubbet nedad, når andre Facebook-brugere skriver nye indlæg på siden. Derfor forsvinder de budskaber, virksomheden selv gerne vil give omverdenen, ud af skærmbilledet”, siger Klean-partneren.

Ændringen til time-lines og afskaffelsen af landing-pages vil betyde, at det fremover bliver meget vanskeligere at markedsføre konkurrencer på Facebook for at skaffe ‘likes’ og at virksomhederne nu skal finde en anden måde at bruge Facebook på:

“Måske skal vi bruge Facebook til noget andet i stedet for til markedsføring. I virkeligheden er det ikke så skidt, at virksomhederne må droppe konkurrencer, for det har aldrig været en kæmpesucces. De fik godt nok en masse ‘likes’ på baggrund af konkurrencer, men jeg har ikke hørt nogen sige, at de har tjent styrtende med penge på at markedsføre sig på Facebook”, siger Andreas Johannsen.

Andreas Johannsen, der også udtalte sig om betydningen af Facebooks ændringer i Børsen og på business.dk i går, har fået to andre Facebook-eksperter op af stolene.

Den ene er innovationsdirektør Christian Strand fra mediebureauet IUM, der er lodret uenig i både, at overgangen til time-lines betyder spildte ressourcer for virksomhederne og at konkurrencer ikke virker.

Han påpeger, at hvor Facebooks sider hidtil har været meget standardiserede, så bliver det meget nemmere fremover at sætte sit individuelle aftryk:

“Jeg er fuldstændig uenig i Andreas Johannsens udlægning. Jeg mener, at Facebooks time-line giver virksomhederne mange flere kreative muligheder og det er stadig muligt at lave en app, hvor man leder folk ind til at deltage i konkurrence. Og konkurrencen kan endda få en mere fremtrædende rolle på siden”.

Han giver dog Andreas Johannsen ret i, at det er meget få, der kan vise et direkte afledt salg af konkurrencer på Facebook, men ifølge Christian Strand, er det fordi det ikke er målbart:

“Hvis du kunne måle det, så ville du kunne påvise, at det virker. I andre lande har man længe givet rabatkuponer via Facebook og det gør man kun, fordi man kan se, at det virker”.

Også Rasmus Møller-Nielsen, adm.dir. i Komfo, der udvikler markedsføringsplatforme til virksomheder, er uenig i, at Facebooks overgang til timeline bliver en ulempe for virksomhederne, men han erkender, at det bliver lidt mere kompliceret:

“Det er rigtigt, at hvis en bruger selv vil finde en virksomheds Facebook side, så kommer man ikke længere ind på en landing-page, som har fungeret som en velkomstside. Fremover kommer brugeren direkte ind på virksomhedens timeline. Men der vil også efter marts måned være landing-pages på Facebook og man kan derfor sagtens stadig lave konkurrencer. Typisk leder man jo folk ind på en konkurrence via sidens opdateringer og Facebook-annoncer og på den måde kan man stadig styre, at de kommer ind på en landing-page, hvor der er en særlig velkomst”.