Virtual reality (VR) har været fremme i nogle år og der er flere og flere, der prøver det af.
Senest har Forsvaret sammen med Ogilvy givet uddannelsessøgende mulighed for at opleve hvordan det er at være i forsvaret ved hjælp virtual reality.
Virtual Reality giver helt nye produktmuligheder, mener canadieren Ane Serrano, der var en af hovedtalerne på GroupMs konference NextM, der løb af stabelen i sidste uge.
F.eks. inden for sport og entertainment, hvor man kan tilbyde folk den bedste siddeplads. Nemlig helt nede foran på sidelinjen og egentlig en meget bedre plads end i virkeligheden.
Der er dog et men, mener Ane Serrano, hvis titel på indlægget var: ”Live inside the bubble of a virtual reality world”.
”Med virtual reality kan du opleve situationer og steder, men du føler ikke nødvendigvis empati”, sagde hun til de omkring 1000 tilhørere.
Hun viste et klip fra en dokumentar, der med virtual reality havde filmet en flytningelejr, så man følte man selv var der, men uden at man – ifølge Ane Serrano – kom til at føle empati med flygtningene. Se klippet her.
Virtual reality er heller ikke god til at skabe storytelling, mener Ane Serrano. Faktisk, sagde hun, ”vil det tage 100 år før virtual reality kan bruges til storytelling.”
”Du er inde i et 360 graders rum, men at føle, at du kigger med, er ikke det samme som at være der”.
En ting, vi skal være opmærksomme på både med internettet generelt men også med virtual reality, er ifølge Ane Serrano, manipulation. For ingen af delene er neutrale, mener hun, med henvisning til, at når du søger på Google, så kommer der forskelligt indhold frem, alt efter hvem du er.
”Måske ved du ikke selv, om du vil tage den blå eller den røde pille, du ser foran dig, men det ved ’boblen’ allerede”.
Eller sagt med andre ord: Vi har ikke selv kontrol over vores beslutninger og er derfor mere modtagelige for manipulation.
Det tyske firma present4D viste VR frem på konferencens udstillingsareal – og Bureaubiz benyttede lejligheden til at prøve det.
VR er en sjov oplevelse – selvom man måske nok kan have en vis skepsis over for en alt for stor fascination. Det må givet være underholdnings-industrien, der skal drive VR – og marketing kan så ride med i kølvandet.
Men det forekommer umiddelbart først og fremmest at være blot endnu et nyt værktøj, der vil være oplagt for nogle produkter – og mindre oplagt for andre.
Blandt de oplagte må bilfirmaer være. Og ejendomsmæglere, der kan erstatte det ret flade 360 grader billede, som de fleste har med en langt mere interessant mulighed for at se et hus eller lejlighed på nettet.