Visitdenmark bruger kunstig intelligens i kampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brandhouse står bag kampagne, der med AI skal tiltrække turister til Danmark.

Mona Lisa er frontfigur i en PR-kampagne for Visitdenmark sammen med Frihedsguidinden, Van Gogh og flere andre berømte kunstværker. Alle er de gjort levende ved hjælp af kunstig intelligens, hvor de i en række videoer fortæller, hvorfor turister skal rejse til Danmark i stedet for at stå i kø på de museer, hvor de selv hænger.

”Som rejsemål er Danmark ikke specielt kendt i udlandet, og der skal noget ekstraordinært til for at få opmærksomhed. Derfor har vi med hjælp fra avanceret teknologi lånt blandt andet Mona Lisa i kampagnen. For findes der bedre talspersoner end de malerier og statuer, som millioner af mennesker rejser ud for at se?” siger head of global brand & business development i VisitDenmark, Erik Mortensen, i en pressemeddelelse.

Kendte teknikker som deepfake og bevægelsessyntese er brugt til at give kunstværkerne en levende mimik, og manuskripterne er skrevet af chatbotten ChatGPT.

”Alle manuskripterne er skrevet af kunstig intelligens. Vi har ikke skrevet et eneste ord, kun kortet teksten lidt ned. Selv om det kan virke risikabelt at lægge budskaberne i hænderne på ChatGPT, er det vigtigt at eksperimentere med de nye teknologier, som vi helt sikkert kommer til at bruge mere i fremtiden,” siger Erik Mortensen videre.

Det er Brandhouse, der står bag PR-kampagnen, som er førest del af en stor brandingkampagne for Danmark, som VisitDenmark kører i marts og april under overskriften ‘Don’t Be a Tourist, Be an Explorist’ for at skabe kendskab til Danmark og inspirere turisterne til at komme og opleve de danske everday wonders.