Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Netmediet opnåede stor fremgang i omsætning – men dog også i udgifter. Overskudsgraden er dog stadig i top.

Reklamebureauer er glade, hvis de kan få bruttoavancen op på over en mio. kr. pr. medarbejder. Men det niveau er for ingen ting at regne, når man kigger på netmediet Kommunikationsforum, som har Advice Netværk som majoritets-aktionær.

Her præsterede de tre medarbejdere i 2007 mere end 1,9 mio. kr. pr. stk., hvilket er en vækst på 60 pct. Desværre steg omkostningerne også. Både vareforbrug og lønninger – selvom antal ansatte var uændret tre – således, at bundlinjen ikke steg med mere end 1,1 pct. Det skal dog tilføjes, at et resultat før skat på 1,5 mio. kr. giver en overskudsgrad på 26 pct.

Adm. dir. og medejer Timme Bisgaard Munk siger, at mediet er ændret fra at være et tidsskrift til et socialt medie, og det har kostet store investeringer.

“Vi har været begunstiget af gode konjunkturer – jobannoncer er den bærende del af vores omsætning – og at have en meget loyal kreds af brugere. Der tales ind imellem meget om brugergenereret indhold på nettet uden, at det rigtigt har vist sin bæredygtighed. Det har det dog hos os. Vi er et brugergeneret medie, og vi har gjort en forretning ud af det”, siger Timme Bisgaard Munk.

Han vurderer målgruppen til at være på 30-40.000, der er forankret i kommunikationsbranchen. Men Kforum breder sig dog også ind i emner inden for f.eks. den kulturelle verden.

Herudover har man også i 2007 udviklet en række kursus-produkter, som også giver indtjening.

Nøgletal for Kommunikationsforum

  • Omsætning 5,808 mio. kr. (+59,7 pct.)
  • Lønandel 22,4 (21,8)
  • Resultat før skat 1,492 mio. kr. (+1,1 pct.)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club