Af Peter Engholm 25@mail.dk

To uger efter at Volvo skiftede ejer fra Ford til kinesiske Geely, har bilkoncernen skabt sit eget bureau. Første udspil er et lidet opfindsomt bureaunavn.

Volvo har fået kinesiske ejere, og i den forbindelse har koncernen taget større ejerskab om sin kommunikation – nemlig ved at oprette sit eget bureau.

30 medarbejdere – hentet fra The Arnold Agency, Euro RSCG 4D og SapientNitro – og deres chef bliver John Murray, tidligere chef for DDB London.

Hovedkontoret for bureauet placeres i Amsterdam, primært fordi den hollandske by ligger i samme tidszone som Volvos hovedkontor i Göteborg, sekundært fordi Amsterdam har en kosmopolitisk kultur og al den talentmasse, man kan ønske sig – siger Sven De Smet, director of global marketing communications, Volvo Car Corp, til AdAge.

Bureauet får også afdelinger i USA, nærmere bestemt Boston, og i Kina.

Navnet? Andre bilmærker har været igennem samme øvelse, og Fords bureau hedder Team Detroit, Lexus har Team One, Mazda har oprettet Team Mazda – og Volvos bureau hedder Team Volvo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club