Volvo følger op på PR-selvmål med et nyt af slagsen

Peter Engholm
25@mail.dk

Volvo har udviklet et bremsesystem, der aktiveres, når biler eller forgængere kommer tæt på. I maj gik en presse-event galt, og nu man har gentaget demonstrationen – og fejlen.

I maj leverede Volvo et spetakulært PR-selvmål, da man foran 120 journalister skulle demonstrere sit nye sikkerhedssystem. En avanceret radar scanner afstanden til objekter forude, og kommer man for tæt på dem uden at reagere, så griber systemet ind og bremser.

Demonstrationen, der skulle cementere Volvos rolle som duks på sikkerhedsområdet, gik imidlertid piv-galt. Med 33 km/t – og tilsyneladende uden så meget som et strøg på bremsen – bragede en Volvo V60 op i en parkeret lastbil. Og med så stort et presse-opbud var man sikret dårlig omtale i alle tænkelige medier.

Nu skulle skaden gøres god igen – i form af endnu en demonstration foran pressen. Det skete i Verona i weekenden, og her fulgte man forårets fadæse op med en funklende ny af slagsen. Lidt kækt kan man konkludere, at systemet ikke gør forskel på køretøjer og biler: Det bremser ikke. I hvert fald ikke hver gang.

Ved eventen havde Volvo ifølge Resume.se opstillet en crashtest-dummy – og døbt den Bob. Og Bob blev skam crashtestet: 12 gange kørte bilen mod ham, og 3 gange blev han kørt ned – 2 af gangene skete det uden, at nogen eller noget gjorde sig den ulejlighed at sænke farten.

Tilbage til tegnebrættet … og PR-strategien, der er blevet slået tilbage.

Og så hjælper det ikke meget, når Volvos chef for sikkerhedssystemet, Jonas Tisell, bedyrer, at det er testdukken, der var problemet. Radarsignalerne kom ikke tilbage på den rigtige måde.

Se de fire fejl her: Først påkørslen af lastbilen, siden den første, den anden og den tredje påkørsel af stakkels Bob.

Endelig en mere officiel præsentation af systemet, fra Volvo i Australien (kan det i øvrigt passe, at man 1:18 inde i videoen befinder sig i indre by i København?).