Voxpop om SXSW

Redaktionen

Vi har samlet nogle danske deltageres oplevelser fra årets SXSW. Læs dem her.

Årets SXSW er slut. Hvordan var det at være med? Bureaubiz har spurgt nogle af årets danske deltagere. Her er deres bedste og mest inspirerende oplevelser fra SXSW.

Runa Sabroe, programme director, Dansk Design Center – Mere kærlighed mindre teknologi


Runa Sabroe


”De teknologiske tømmermænd har sat ind. Tænk sig, at dette skal være det samlede indtryk, når hele verdens tech entusiaster, UX’ere, de svedigste hackere og bureaufolk mødes for at blive klogere på lige præcis tech. Men det er ikke desto mindre den helt generelle tendens. Alle er lige nu brændende optagede af, hvilken forskel teknologi kan, og er forpligtigede til at gøre, for verden, for samfundet og for mennesket,” siger Rune Sabroe og fortsætter:

“Selv superhelten Elon Musk ser AI som en af de største trusler mod menneskeheden. Samme teknologi-fjendtlighed oplevede jeg hos designguru nummer et, Bruce Mau. Han konkluderer, at al fremtidigt design som udgangspunkt bør tage afsæt i kærlighed fremfor teknologi. At designere til enhver tid skal spørge sig selv for hvem og hvordan ny teknologi og design kan gøre en forskel.”

Hun fortsætter:

“Helt overraskende var det, at den tidligere tech- og sociale medieoptimist Brian Solis med stor omhyggelighed gennemgik, hvordan tech har highjacket både vores hjerne og samfundet. De dygtigste tech-firmaer såsom Facebook, Instagram og Snapchat gør brug af kneb, som er udtænkt med det ene formål at skabe afhængighed, distrahere og få vores opmærksomhed lød budksabet fra Brian Solis.”

Runa Sabroe siger endvidere:

“De skaber bevidst og helt uansvarligt dyb tech-afhængighed. Han konkluderer at stilhed er noget af det vigtigste for det menneskelige sind og hjernen, og peger på, at det er på tide, at vi ikke lader markedet og industrien styre vores liv, men sætter ind før teknologien tager over. Kort og godt: Årets SXSW var totalt techbashing og techlash i Texas fra Amazon til Uber.”

_____________________________________________________________


Sara Engelhardt, seniorrådgiver: Advice – Mennesket er her stadig


Sara Engelhardt

“Første dag på SXSW blev jeg blæst omkuld fra uventet side, af den belgiske psykoterapeut og forfatter Esther Perel. Perels keynote talk The Future of Love, Lust and Listening var ikke bare en tankevækkende og præcis beskrivelse af de udfordringer og forventninger, vi møder i vores nære relationer. Hun gav også stof til eftertanke i forhold til, hvordan vi kommunikerer og interagerer med omverdenen – både som mennesker og som brands,” siger Sara Engelhardt og fortsætter:

“En af Perels pointer er, at ærlige samtaler er nøglen til at skabe et bedre liv. Vi er alle blevet mestre i at skabe fake news i vores egne liv, når vi deler vores Insta-perfekte øjeblikke. Men vores glansbillede-liv skaber kun afstand mellem os. De autentiske og virkelige samtaler, som tager os med under den perfekte overflade, deler vi sjældent – og det er en fejl.”

Sara Engelhardt fortsætter:

“Det virker måske banalt, men i en tid, hvor vi taler om brand-autenticitet og konstant søger at skabe relevante samtaler mellem kunder og virksomheder, har Perels klare ord givet mig lyst til at rykke tættere på virkeligheden.”

Oplev selv Esther Perels keynote her.


“We are all creating Fake News in our own lives” – Esther Perel. Kilde: Getty Images.

_____________________________________________________________


Anders Buchmann, chief intrapreneur, Bang & Olufsen – Blev der skrevet historie på SXSW i år med The Promise Land Project?


Anders Buchmann

“Twitter lancerede (næsten…) sig selv på SXSW i 2011, og de er langt fra de eneste, der bruger platformen i Austin til at bringe deres forretning til verdenen. I år var der ligeledes et væld af lanceringer – i særdeleshed i trade-showet som snart tager mere form af et humoristisk afbræk end noget andet. Én lancering løftede sig dog over de øvrige, nemlig da Roy Spence, chairman og co-founder af både GSD&M og The Purpose Institute, noget overraskende skiftede over fra sin tale om purpose, til at lancere The Promiseland Project,” siger Anders Buchmann og fortsætter:

“Med ordene We’re taking on America as a client. Pro Bono, satte Roy Spence gang i en rendyrket amerikansk fødsel med adjektiver i lange baner, en tsunami af pathos og Matthew McConaughey som surprise-wingman på scenen.”

Han fortsætter:

“Hvad er The Promiseland Project så? Tag deres FAQ her, eller deres 3min video pitch her. Og hvorfor er det spændende? Af to årsager. 1) Roy Spence har en track record, der viser, at han kan eksekvere og levere på det her niveau og 2) vi bevæger os i et enormt interessant spændingsfelt imellem kultur, religion og politik. Hvis han hiver det her stik hjem, så er det med sikkerhed noget, vi vil lægge mærke til på vores side af Atlanten – og måske er det en adgangsbillet til Det Hvide Hus engang i 2020’erne… Så måske der blev skrevet historie på SXSW i år. Måske.”


Kilde: The Promiseland Project Twitter. 

____________________________________________________________

Sune Holm Thøgersen, director, data & insight, Advice – Purpose skal redde verden


Sune Holm Thøgersen

“Det har været en fantastisk uge i Austin. Normalt er der lidt langt mellem snapsene på konferencer, men niveauet har været virkelig højt, og jeg blev faktisk kun skuffet én gang på hele ugen, og jeg deltog måske i 35-40 oplæg. Særligt snakken om mulighederne og de etiske dilemmaer i brugen af AI til både databehandling og servicelevering var inspirerende,” siger Sune Holm Thøgersen og fortsætter:

” Topfolk fra Google, Amazon og de andre store spillere forholder sig virkelig til den etiske side, og det var fedt at opleve. Som service designer var det også spændende at høre om koblingen mellem service design og computational design. Når flere og flere services bliver digitale, og bygger på AI og teknologi, så skal vi som service designere i langt højere grad samarbejde tæt med de folk, der skaber teknologien og træner den kunstige intelligens.”

Han fortsætter:

“Det er jo interessant, når service design som disciplin egentlig udspringer af en meget etnografisk og kvalitativ tilgang. Og så var det ret vildt hvor meget purpose og vi-skal-redde-verden fyldte på tværs af alle oplæg – fra de store giganter til de små iværksættere – og hvor lidt staten, lovgivning og regulering fylder i amerikanernes hoveder. De tænker, at markedet, forbrugerne og virksomhederne skal klare det selv, og det er der både noget forfriskende og noget alarmerende ved.”

_____________________________________________________________

Christian Villum, programleder, Danish Design Centre – AI- washing og Data-rape


Christian Villum,  (credit: ”Asmund Biesbjerg, CC BY”)

“Aldrig før har etik, human-centeredness og diversitet i tech fyldt så meget i debatten, og således afspejledes leden ved #metoo, data-rape og Silicon Valley-kulturen sig i høj grad i årets program og diskussioner. Man kan ikke helt lade være med at tænke, at dette jo er en kæmpe åbning for at bringe danske/nordiske designkompetencer i spil, ikke mindst for startups og etiske vinkler på tech (Copenhagen Letter-vinklen mv.),” siger Christian Villum og fortsætter:

“AI: De fleste spændende vinkler er jo vendt og drejet om dette emne de foregående par år, men hvor jeg sidste år hørte eksperter fortælle at vi er mindst 50-70 år fra fuld autonom følelsesmæssig kunstig intelligens, så var horisonten nu 20-30 år i de talks jeg hørte. Hvad mon den er næste år? Måske vi er nærmere singulariteten end vi lige går og regner med.

Han fortsætter:

“AI on the funny tip: En gut lavede en fin metafor om at folk, der udvikler AI på dét niveau vi er på nu, har svært ved at påskønne dem selv, præcis som en musiker hører fejl og banaliteter i andre bands sange, mens den menige lytter, hopper og danser. Med andre ord: De fleste af os hopper og danser til AI mens fakta er, at vi rent faktisk er temmelig langt fra Jimi Hendrix på det område.”

_____________________________________________________________

Timme Bisgaard Munk, redaktør Kommunikationsforum – Westworld var verdensklasse


Timme Bisgaard Munk

“SXSW er stedet for det store årlige uofficielle verdensmesterskab i brand activation. Årets vinder var ubetinget HBO med deres lancering af den nyeste sæson af robot-serien Westworld. HBO havde med sans for seriens sjæl bygget en 1:1 kopi af Westworld western-byen, Sweetwater, få kilometer fra Austin,” fortæller Timme Bisgaard Munk og fortsætter:

“Seriens robotter var erstattet af rigtige skuespillere. De besøgende kunne vælge to forskellige spor som enten hvid eller sort cowboyhat, der førte dem ud i vidt forskellige fortællinger. Lige præcis som i serien, og med samme dramatiske konsekvenser for handlinger og besøget. Kort sagt en kæmpe oplevelse tro mod brandet og serien som oplevelse.”

Han fortsætter:

“HBO havde også en omfattende marketing of the marketing med hele to meta-sessioner om projektet og serien. Hvor man tror det er løgn, men her kom Elon Musk ind på scenen som surprise-influencer for serien. Helt ubetalelig bar han den sorte westworld cowboy til sit eget totalt udsolgte Q&A, som han lavede med seriens instruktør, der er hans ven. Her brugte Elon Musk 5 minutter på at tale om HBOs fantastiske brand activation med Westworld. Det er altså god reklame og second to none brand activation. Vel eksekveret og velfortjent verdensmestre på Westworld.”

 


Billede fra HBO Westworld 1:1 verden i Austin. Kilde: Matt Lief Anderson/HBO.
_____________________________________________________________

 

Rikke Østergaard, head of social Advice – Bare fordi du kan, betyder ikke at du skal

 


Rikke Østergaard


”En af de helt store tendenser for mig var moral og etik ligegyldigt hvilket oplæg man var til, og hvem der talte. Bernie Sanders og CNN dykkede ned i konsekvenserne af fake news, og senere fortalte Londons borgmester Sadiq Khan om, hvordan tonen på de sociale medier kan skræmme unge mennesker fra at gå ind i politik. Parterapeuten Esther Perel analyserede de digitale mediers indflydelse på vores personlige forhold, mens Uber kort berørte kvinder i tech. Google prøvede at forklare, hvordan en selvkørende bil vælger hvem, der skal dø i et trafikuheld, og Apple reflekterede over deres ansvar som indholdskurator,” fortæller Rikke Østergaard og fortsætter:

“Det er en markant udvikling fra mit besøg for 2 år siden, hvor visionerne fyldte meget og konsekvenserne ikke blev italesat. For mig tegner det et billede af en branche (og nok også et land), som kigger indad og reflekterer, med den gennemgående konklusion at: bare fordi du kan, betyder ikke at du skal.” _____________________________________________________________

Rasmus Thomsen, design director & partner, Is it a bird – 3 Key take aways fra SXSW

 


Rasmus Thomsen

 

1. Etiske diskussioner
Efter Brexit og Trump har tech folk og designere erkendt at de har stor indflydelse på samfundets udvikling. Derfor så man på SXSW pludselig mange etiske diskussioner. Den overordnede konklusion på mange sessions var den gode gamle: ”with great powers comes great responsibility.

2. Conversational interfaces
Vi står midt i et paradigmeskifte i udvikling af interfaces fra grafiske til conversational interfaces. Dvs. at meget adgang til internettet kommer til at foregå via devices, som man taler til. Det kræver et helt andet interaktionsdesign. Lidt skarpt sat op kan man sige, at vi mennesker hidtil har skullet lære at tale computersprog, nu skal computeren til at lære at tale menneskesprog. Det giver udfordringer, fordi vi mennesker ikke altid taler helt præcist, fx er det vi siger ikke nødvendigvis, det vi mener. Måske er fremtidens interaktionsdesigner en tekstforfatter eller sprogforsker.

3. Purpose driven brands
Jeg så mange eksempler for purposedrevet kommunikation på SXSW. Purpose defineret som et klart billede af, hvilken forskel vores brand skal skabe i det omgivende samfund. Altså med hvilket formål eksisterer vi? De gode brands er ikke skabt for at skabe profit alene eller at opfylde behov for den enkelte kunde, men også for at skabe en positiv udvikling i verden. Brands skal mene noget og aktivt bidrage gennem dets handlinger og produkt.

_____________________________________________________________

Kristine Virén, formidlingschef, Bolius – De 3 hurtige råd at give videre fra SXSW


Kristine Virén

1. Cyklen. Charmen ved SXSW er, at sessions er placeret rundt på flere konferencehoteller i downtown, det gælder derfor ofte om at komme hurtigt fra a til b, og der er cyklen klart at foretrække. Endelig er der kommet gang i cykeludlejning, men husk de amerikanske bilister har ikke helt lært at orientere sig efter cykler, ligesom det heller ikke er så ofte man selvfølgelig bliver bedt om at køre på fortovet af det lokale politi.

2. Apropos de mange sessions: det er bestemt pengene værd at investere i Premium Badge, der giver primær adgang til de fleste sessions, det betyder man faktisk har tid til at se de fleste sessions færdige og nå frem og få adgang til de gode og meget populære sessions.

3. “Netværk! Og jeg mener det helt fysiske. Konferencer som SXSW er en enestående mulighed for at få de gode keynotes og speakere i tale. Enten at fange dem efter session, på Meet Ups eller efterfølgende stille spørgsmål/få tilsendt slides på Twitter. Der er en overvældende og unik imødekommenhed ,mens konferencen står på, der kan give endnu mere nyttig viden eller ligefrem faglige relationer på den lange bane.”

Læs hvad Kristine Virén ellers har skrevet om SXSW her 

_____________________________________________________________

Rune Dalgaard, director, branding, Advice – Nu vi taler om Facebook


Rune Dalgaard

“Facebook var nærmest fraværende på årets SXSW-konference. Det er ellers stedet, hvor de største navne inden for tech, marketing, og academia samles og diskuterer nutid og fremtid i en skøn blanding af innovation, samfund og forretning. Så de har nok vidst, at en dårlig sag var på vej. Og det er virkelig en opsigtsvækkende sag med fuskeri og høstning af millioner af private profiler uden tilladelse – udført af det herostratisk berømte Cambridge Analytica, der via Steve Bannon arbejdede med hyper-mårettede budskaber for at sikre Trump valgsejren i 2016,” siger Rune Dalgaard og fortsætter:

“Det er en kæmpe historie, men jeg var mere overrasket over hvor lidt man diskuterede det mest grundlæggende og principielle problem med Facebook og Googles roller i det moderne digitale økosystem. Og hvad er så problemet?”

Han forklarer:

“Det er helt enkelt, at de begge har en quasi-monopol status på to af de væsentligste funktioner i økosystemet: den måde vi deler information på og den måde vi søger information på. Deres status skyldes, at begge virksomheder har været superdygtige til at forstå, møde og til dels skabe de behov, som de fleste af os gladeligt bruger dem til at dække mange gange om dagen. De er selvfølgelig ikke ægte monopoler eller de eneste aktører, men deres dominans er enorm, hvad man let kan se ved at følge pengene. 73% af alle de penge der bruges på digital annoncering i USA bruges på Facebook og Google (!). Det er på samme måde dem, der udhuler annoncemarkedet og truer danske medier på økonomien, hvad de selvsamme medier helt ubegrundet har ladet gå ud over DR, men det er en anden historie.”

Rune Dalgaard fortsætter:

“Problemet med quasi-monopoler på det niveau er helt enkelt, at den filtrering og censur der foregår, uanset om den er velment eller ej, ikke er under demokratisk kontrol (endnu). Det er to private virksomheder, der tager stilling til hvad vi ser, når vi søger og deler, hvad der beholdes og hvad der slettes, hvad der prioriteres op og hvad der prioriteres ned, hvornår min opdatering vises for mine venner, hvad der er blufærdighedskrænkende (sex og nøgenhed) og hvad der ikke er (vold, mord etc.).”

Han siger endvidere: “Fordi begge virksomheder har karakter nærmest på én gang af at være infrastruktur og medie for de fleste af os, er det i virkeligheden utroligt, at vi endnu ikke som samfund har valgt at udvikle en ny medielovgivning, der regulerer og udstikker retningslinierne for de kriterier der filtreres og kurateres ud fra. Eller alternativt at vi indfører langt stærkere antimonopol-lovgivning på området så enkelte aktører ikke opkøber enhver mulig konkurrent, hvad de har gjort indtil nu. ”

Rune Dalgaar fortsætter:

“En af årsagerne er selvfølgelig, at de færreste lande er store nok til, at Facebook eller Google overhovedet gider at indgå i en dialog med dem. Men EU har vist, at de har størrelsen og styrken og USA ville kunne gøre det samme. Det kan være, det ændrer sig i halen på denne og tidligere sager, men mit gæt vil være at Europa kommer til at gå foran USA på dette felt. Det eneste markante indlæg på SXSW omkring behovet for regulering, kom sigende nok fra en europæer, London’s borgmester Sadiq Kahn,” siger han og fortsætter:

“På SXSW var der lange diskussioner af alle mulige andre udfordringer end lige præcis, hvad vi gør ved denne problemstilling. Der var debatter om konsekvenser af at lade AI og algoritmer afgøre hvad vi ser, og hvilke antagelser, designere og programmører kan komme til at bygge ind i algoritmerne med utilsigtede effekter, vi ikke kan forudse nu. Det er vigtige og store spørgsmål i sig selv, men de bliver langt større, hvis vi affinder os med, at det er en udvikling, der på én gang definerer, hvordan vores digitale økosystem fungerer og samtidig foregår uden transparens og uden at vi har indflydelse.”

Han forklarer:

“Der blev også talt meget om virksomhedernes ansvar og den menneskelige dimension. Susan Wojcicki, CEO for YouTube (ejet af Google) fortalte om deres stigende fokus på samfundsansvar og behovet for menneskelig kuratering. Der sidder fx. virkelig mange mennesker og kigger på stødende materiale hver dag, for at sikre at det ikke kommer ind og fylder YouTube kanalerne for os andre. Og YouTube føler sig nu så meget som et medie, at de vil pushe, hvad de betegner som nyheder fra autoritative kilder i deres kanaler, men de vil alligevel ikke rigtigt tage ansvar som et medie og Wojcicki vred sig en del i stolen, når hun skulle svare præcist på kriterierne og forklare den rolle Youtube påtager sig nærmere. Og så er vi tilbage ved, at det er et kæmpe problem, hvis kurateringen foregår uden at vi som udeforstående har nogen idé om hvilke valg der træffes, hvorfor de træffes, og at de træffes af nogle få dominerende virksomheder på vegne af os alle.”

Afslutningsvis siger han:

“I den forstand er det principielle og største problem, hverken menneskelig eller algoritmisk filtrering og kuratering, men at begge dele foregår lukket og hos to store virksomheder, der har monopollignende roller i det digitale mediebillede. Derfor er det også påfaldende og meget amerikansk, at afsættet på SXSW oftest var, hvad den enkelte virksomhed og det enkelte individ bør gøre – og ikke det mere oplagte spørgsmål: hvad vi som åbne demokratiske samfund ønsker i form af transparens og retningslinier for filtrering og kuratering af indhold i vores digitale økosystem? Kom igen SXSW – der er noget at snakke om næste år.”

_____________________________________________________________

Kompas Kommunikation: Video fra SXSW


Kompas Kommunikation fra venstre øverst: Thomas Hartvig, direktør og partner, Camille Aulkær Andersen, partner og chef for healthcare.
Fra venstre nederst: Bo Falsig, partner og CEO, Søren Thomsen, digital strateg.

 

 

_____________________________________________________________

Læs også Tim Frank Andersens 3 ting at tage med fra SXSW her og her