Vupti – minus blev til plus hos Co+Høgh

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig kunne bureauet lægge yderligere en million i kassen fra det meget omtalte 100 Places-projekt.

Wupti-Pede sælger hash og nøgler. Og bureauet bag sælger markante kampagner. Og det har Co+Høgh gjort så godt, at bureauet kan melde om fremgang i 2009.

Co+Høgh ejes af Gaute Høgh, der i mange år udgjorde et stærkt makkerpar med Jesper Kunde i opbygningen af Kunde & Co.

Det bureau kunne i går melde om markant tilbagegang, mens Gaute Høgh altså nu kan melde om fremgang.

Det skal dog bemærkes, at der fortsat er markant forskel i størrelsen på de to bureauer.

Fremgangen hos Co+Høgh skal først og fremmest findes på bundlinjen. Udviklingen i bruttoavance er nærmere at betegne som status quo.

Men det ændrer næppe på glæden hos Co+Høgh over at bundlinjen er forvandlet fra et minus på en million kr. til et plus på en million.

Og tager man det succesfulde 100 places projekt i datterselskabet Co+Life med i betragtning, så er et minus på halvanden million blevet forvandlet til et plus på to millioner kroner.

Selvom adm. dir. Christoffer Back er tilfreds med regnskabet, så erkender han, at det ikke er bedre end, at der fortsat skal arbejdes hårdt for tingene og at der er behov for at levere en forbedring i de kommende år.

“Vi har haft fokus på at sikre, at vi har et hold, der er klar til tage en andel af et mere gunstigt marked. Nu er opgaven så at løfte omsætningen og levere et bedre resultat på bundlinjen med dette hold,” siger Christoffer Back og fortsætter:

“Man skal dog ikke tage fejl. Finanskrisen har ikke sluppet os helt endnu. Kundernes krav er fortsat skarpe, så blyanten skal spidses og der skal leveres resultater.”

Han ser en positiv udvikling i bureauets position.

“Den er blevet styrket gennem flere markante kampagner som Wupti-Pede, 3/Remee og Cocio. Og 100 Places projektet fungerer også godt for os,” siger Christoffer Back.

Havde man indregnet omsætningen i 100 Places i regnskabet frem for kun at optage overskuddet, hvilket man kunne, fordi selskabet bag, Co+Life, er 100 pct. ejet, så kunne bureauet have fremtrådt noget større. Men det er med velberådet hu, at man har valgt at gøre det på denne måde.

“100 Places er en god markedsføringskanal for os – ingen tvivl om det. Men det er ikke en aktivitet, vi skal måles på som reklamebureau. Regnskabet skal fortælle, hvor gode, vi er til at drive bureau og få en forretning ud af de filosofier, vi arbejder efter,” siger Christoffer Back.

Nøgletal for Co+Høgh

  • Bruttoavance 30,2 mio. kr. +1,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 656.522 kr. -5,3 pct.
  • Lønandel 73 (68)
  • Resultat af primær drift 0,942 mio. kr. (-1,085mio. kr. i 2008)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz