VW gør op med branche-kommunikation

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Bilproducenters mantra er langt-på-literen, men der er tit forskel på fabrikstal og forbrugstal. Det har VW taget til sig og mixer oplysningskampagne ind i sin marketing.

En hybridbil har (mindst) to forskelilge kilder til fremdrift – men når VW i dag lancerer en hybrid, så dækker ordet over, at man mixer kampagneformerne.

Volkswagen kører et fremstød for Polo Bluemotion, der kører 30,3 km/l – ifølge fabrikstallene, der stammer fra officielle EU-målinger. Men der kan være en kløft mellem disse tal og det, den enkelte bilist oplever med sin kørsel.

“Kampagnen er både traditionel marketing og oplysning – en stra-taktisk kampagne, om du vil. Bilbranchen har de seneste år kommunikeret langt-på-literen, bl.a. fordi analyser viser, at det er, hvad bilkøbere fokuserer på. Men vi gør op med måden, som branchen kommunikerer på. For de officielle km/l-tal fortæller mest af alt, hvordan den enkelte model klarer sig i forhold til andre modeller – og det er ikke hele historien,” siger Ulrik Drejsig, der er marketingchef i Volkswagen.

Flere medier med Politiken og P1 har forholdt sig kritisk til de officielle km/l-tal, som mange bilister oplever er uden for deres rækkevidde.

Og allerede sidste år tog VW hul på sin kampagne, idet alle sælgerne kom på kursus for at lære alle tips og tricks til at køre langt på literen. Nu er turen så kommet til slutbrugerne.

“Vi har forskellige kørselsmønstre – både de ture, bilen kommer ud på, og den måde, bilen bliver kørt på. Derfor bruger vi også tid på at oplyse, hvordan EU tester brændstofforbruget – det sker med bistand fra FDM – og på at give gode råd om, hvordan du kan køre længere på literen,” siger Ulrik Drejsig.

At mixe sin marketing-cocktail med et skvæt oplysningskampagne skyldes ifølge marketingchefen også Volkswagens brand-DNA:

“Troværdighed er afgørende for os. Og der ligger en udfordring i at kommunikere EU-tal, når de kan være afvigende fra, hvad den enkelte oplever. Vi er markedsledere, og derfor har vi taget den rolle at oplyse,” siger Ulrik Drejsig.

DDB står bag filmen, der kan ses her – og Subsero står bag websitet, der kan ses her.