VW optur: Andre dieselmærker forurener mere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Miljøorganisation giver VW en god nyhed, og brandet kan desuden konstatere, at salget går ganske godt. Problemerne findes primært i Nordamerika.

Når et selskab bliver fanget i at snyde, så gælder det om at lægge sig ned og ikke føre sig for meget frem.

Derfor må VW lige nu være meget tilbageholdende, selv om der på det seneste florerer en historie, der er ganske god.

Til gengæld kan koncernen glæde sig over, at den stærkt omtalte og et år gamle Diesel-gate ikke ser ud til at have påvirket salget voldsomt meget – måske bortset fra det nordamerikanske marked.

Reelt kan man sige, at Diesel-gate mere og mere fremtræder som primært en nordamerikansk problemstilling.

Miljøorganisation har testet dieselbiler

Den gode historie for VW handler om, at miljøorganisationen Transport & Environment har testet en lang række dieselbiler i Europa for NOx udledning – og gjort det på vejene frem for laboratoriet.

Transport & Environment konstaterer, at samtlige dieselbiler udleder mere NOx end grænseværdierne – så det er skidt – men det er faktisk VW, der klarer sig bedst med Seat/Skoda og Audi som næstbedst og tredjebedst. I bund finder man Renault/Nissan og Fiat & Suzuki.

Transport & Environment konstater, at det er de nyere VW-modeller, der klarer sig så godt. Modeller fra før 2015 forurener meget mere.

Det ændrer dog ikke på, at historien tager noget af presset fra VW. Firmaet er blevet fanget i at snyde, og har derfor mistet taletiden – men fakta er, at det er et generelt problem for dieselbiler. Og at VW allerede har udviklet teknologier, som markant reducerer forureningen.

VW er også den eneste producent, der har satset stærkt på at bringe diesel-privatbiler ind på det amerikanske marked, hvor reglerne har været anderledes, og det er derfor primært her, at man kan tale om, at VW har snydt forbrugerne.

Det er også her, at de salgsmæssige konsekvenser er størst.

VWs salg går frem

I Danmark går det rigtig godt – her er markedsandelen stigende – men generelt er VW sluppet ret godt fra skandalen.

VW oplyser selv tal, der viser, at man i Europa er gået 1,1 pct. tilbage i perioden januar-august – med en pil op, for august gav en fremgang på 2,9 pct.. I USA er faldet på 13 pct. for årets første otte måneder – mens faldet var lidt mindre i august.

Til gengæld går det rigtig stærkt i Asien.

Det er reelt VW-brandet, der er blevet ramt – selv om problemstillingen med snydesoftwaren faktisk er den samme for de øvrige brands.

Kigger man således på VW-gruppens samlede salg, så solgte man i årets første otte måneder 3,1 pct. flere biler i Europa – og 8,3 pct. flere i august. I USA var faldet på 6,4 pct. for januar-august – og 3,8 pct. i august.

Sydamerika går skidt, mens Asien går stærkt, og samlet betyder det, VW-gruppen i årets første otte måneder solgte 1,8 pct. flere biler.