WARC: Vindere i social strategy

Anja Christensen
stud.ling.merc

Engelske WARC har indført en ny social strategy-kategori. Se her hvem vinderne blev.

Der blev uddelt fem guld, fire sølv og fire bronze i den nye kategori social strategy, som det engelske analyseinstitut, WARC har indført. Guldvinderne blev BT Sport inhouse, Leo Burnett, Studio Pancho, MullenLowe, Bartle Bogle Hegarty og Ketchum.

WARC Awards er en global konkurrence, der hylder next-generation effektivitet inden for diverse marketing-discipliner.

Guld

  • Kampagne: #GoalsRecreated

Britiske BT Sport vandt for deres social media-kampagne #GoalsRecreated som de selv har produceret inhouse. Kampagnen genskaber store øjeblikke fra fodboldverdenen i en række videoer på de sociale medier.

Videoen herunder viser forskellige Real Madrid-spillere, der forsøger at genskabe fodboldøjeblikke leveret af ikoniske spillere som blandt andre Gareth Bale og David Beckham.

Kampagnen opforderede også fans til at indsende deres forsøg på at genskabe givne fodboldøjeblikke, og havde til formål at sætte fokus på BT Sports sommerprogrammer.

  • Kampagne: Reword –  changing online bullying behaviour

Leo Burnett, Studio Pancho for Headspace National Youth Mental Health Foundation vandt med kampagnen Reword – changing online bullying behaviour, der fokuserer på at komme mobning til livs på de sociale medier.

Reword-kampagnen tog kampen op mod mobning på de sociale medier ved at udvikle et socialt medieværktøj som kom med forslag til andre ord hvis de valgte var relateret til mobning.

  • FlyBabies

MullenLowe lavede en film or amerikanske JetBlue, der blev delt på de sociale medier. Kampagnen skabte opmærksomhed omkring forældres besværligheder i forbindelse med at flyve med børn.

Kampagnen blev lanceret på mors dag, og den havde til formål at øge folks forståelse for, samt opfordre dem til at bakke op om forældre der flyver med små børn og det stress det medfører.

  • Dirty Louisiana: Don’t make dirty good, make clean bad

Bartle Bogle Hegarty for britiske KFC delte en video på tværs af de sociale medier i lanceringen af KFCs nye produkt Dirty Louisiana-bugeren, der satte KFC-brandet overfor clean eating-konceptet.

Videoen spiller på det ironiske og humoristiske aspekt og placerer herved KFC og konceptet clean eating i en sammenhæng, der også fremhæver deres forskelle.

  • Creating Cupfusion

Mystiske billeder og GIFs florerede på de sociale medier for at fange forbrugeres opmærksom på det amerikanske brand Reeses nye produkt. Lanceringskampagnen var udviklet og produceret af bureauet Ketchum.

Kampagnen havde til formål at øge opmærksomheden om det nye produkt ved at undlade informationer om det. Forbrugerne blev herved holdt i suspense, og lod samtalerne om det mystiske produkt skabe dets omdømme.

Sølv

  • Leo Burnett Chicago for Always med kampagnen Girl Emojis #LikeAGirl Stardom UK.
  • McCann for Bic med kampagnen The Bic 4 Colour World Championships.
  • FP7 for Dubai Foundation for Women & Children med Stop Tapping
  • MediaCom for Gucci Guilty med Dark to Light.

Bronze

  • TBWA\ Group Singapore for Maybelline med #BeYourOwnFilter.
  • MullenLowe for JetBlue med Reach Across the Aisle.
  • McCann for Seeing Eye Dogs Australia med Free Puppies Forever.
  • PHD for Unknown User med Unknown Potential.