Wassup, corona?

Emil Malte Simonsen,
emil.s@bureaubiz.dk

Budweiser opdaterer ikonisk reklame med budskabet #togetheratadistance.

Budweiser UK delte i torsdags en opdateret corona-version af deres ikoniske Wassup-reklame. Det er de samme billeder som i 1999, men piben har fået en lidt anden lyd i dag.

Hvor vennerne i det forrige årtusinde var ’watching the game, having a Bud’ er de nu ’in quarantine, having a Bud’. Og det er faktisk alt, der skal til for at sprede Budweisers budskab: at venner støtter venner – også på afstand.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=D9UahJH5r3k&feature=emb_title

Budweisers tiltag følger i kølvandet på den branding, flere internationale virksomheder har skabt stor opmærksomhed på, ved at opfordre til social afstand – som McDonald’s, Coca-Cola og Volkswagen, der har ændret deres ikoniske logoer.

Men budskabet om social afstand er fra flere sider blevet kritiseret, fordi det betoner behovet for afstand som en social frem for en fysisk foranstaltning. Et problem, Budweiser lader til at være opmærksom på.

Ifølge Marketingweek er beslutningen om remaket af reklamen i hvert fald skabt på baggrund af en YouGov-undersøgelse, der viser, at hver femte brite føler sig ensom som følge af den nuværende lockdown-situation i Storbritannien.

Slutbeskeden fra Budweiser er derfor, at man skal huske at holde kontakten til venner og familie, selvom vi er fysisk distancerede: ’Buds support buds. Check in on yours.”

Den amerikanske Budweiser-afdeling har også fulgt trop med en ny version af Wassup, hvor basketballstjernerne Dwayne Wade, Chris Bosh og Candace Parker mødes i et FaceTime-opkald, som DJ D-Nice også crasher.

Alle i opkaldet spørger hinanden ’wassup’ – et spørgsmål, som i det originale forelæg må tolkes som retorisk – men en svær tid ændrer joken, for Bosh ender med faktisk at svare, mens budskabet ’Checking in, that’s wassup’ toner over skærmen.

https://www.youtube.com/watch?v=eg5ZMkS8zfM