Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Aggressive metoder i netværk fører til at en forening tages til indtægt for noget de ikke ønsker samt mister annonceomsætning til foreningsbladet.

Det med at etablere netværk, er åbenbart en populær model for Waterfront.

På det seneste har et klimanetværk koblet sammen med DSB været stærkt omtalt. Men nu fortæller Jyllands-Posten om et andet netværk, hvor en interessentgruppe føler sig misbrugt og siden har oplevet, at foreningens blad har tabt betydelig annonceomsætning.

Det drejer sig om Copenhagen Health Network.

Netværket kalder sig uafhængigt, men bestyrelsesformanden for netværket er kommunikationsdirektør i Dansk HøreCenter, der sælger høreapparater.

I netværket sidder desuden flere leverandører og sælgere af høreapparater.

Søren Dalmark, der er formand for Høreforeningen, fortæller i dag i Jyllands-Posten, at han har mistet en stor del af annonceomsætningen i foreningens blad, fordi han ikke ville være medunderskriver i en pressemeddelelse fra Copenhagen Health Network.

Pressemeddelelsen handler om en kamp mod sænkningen af tilskuddet til høreapparater, som ellers var på vej som lovforslag fra sundhedsminister Astrid Krag.

Netværket presser flere gange Høreforeningen til at være med i pressemeddelelsen, men det lykkedes ikke. Og så blev Høreforeningen alligevel taget til indtægt for den udsendte pressemeddelelse, idet, der står i den, at ’patienter og industri synes, det er uhørt med nedskæringer’.

Da høreforeningens formand spørger, hvilke patientforeninger, der er tale om, er svaret ’dig og dit landsdækkende net af høreforeninger’, skriver Jyllands-Posten. 

Siden har foreningen fået at vide fra flere sælgere af høreapparater, at de fremover ikke vil annoncere i Høreforeningens blad, hvilket bekræftes i Jyllands-Posten af GN Resound.

Også Oticon har skåret kraftigt ned for annonceringen og salgsdirektør Hans Henrik Davidsen siger til Jyllands-Posten, at de ikke deler Høreforeningens holdninger omkring loven om tilskud. (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 8).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club