WDP: USA skal gøre os klogere

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Wibroe, Duckert & Partners kom fejende flot ud af et 2017, hvor USA-eventyret trak lidt ned. Det skal ikke gøre os rigere, men klogere, forklarer direktøren.

En vækst på 62 pct. på bundlinjen taler sit klare sprog om en forretning i fremgang.

En højere indtjening og et markant bedre driftsresultat gjorde det i 2017 muligt for Wibroe, Duckert & Partners at afslutte regnskabsåret 2017 med et overskud på godt 4 mio. kr.

Det snart 45 år gamle reklamebureaus adm. direktør Heidi Skovhus kalder 2017 for ”et roligt år uden udskiftninger på posterne eller andre kolbøtter.”

”Vi har en organisation, der fungerer godt, så det er et udtryk for, at når der er ro på bagsmækken, så er der 100 pct. fokus på at have snuden i sporet og arbejde på gode løsninger til vores kunder. Det er alt andet lige den bedste måde at bruge sin tid på, når man lever af at sælge sine timer.”

Hun fortæller Bureaubiz, at WDP i 2017 ”har landet nogle gode kunder”, men ønsker ikke at sætte navn på disse.

Ingen økonomisk KPI
Bureauets ejerandele i Peoplegroup Production samt afdelingen i USA, WDP X Inc., er integreret i årsregnskabet og altså ikke opgjort særskilt.

Af ledelsesberetningen fremgår dog, at der i 2017 er foretaget ”strukturelle ændringer” i WDP X, og at det har haft en negativ indvirkning på årsresultatet.

”Vi har haft WDP X i tre år, og samlet set har det været økonomisk acceptabelt. Som sagt skal X ikke gøre os rigere, men klogere, så der er ikke en økonomisk KPI på WDP X,” siger Heidi Skovhus til Bureaubiz.

WDP X blev etableret i 2015 i San Francisco som et tilbud til navnlig nystartede virksomheder.

Fåmælt om 2018
Ledelsen erklærer sig meget tilfreds med det samlede 2017-resultat:

”Wibroe, Duckert & Partners er i en stabil og kontrolleret positiv udvikling med en tilfredsstillende tilgang af opgaver,” hedder det i årsrapporten.

For så vidt angår udsigterne for 2018 er man fåmælt:

”Vi skal fortsætte den gode udvikling af Partners. Hvad vi ellers går og pønser på, vil jeg ikke ud med forlods,” siger Heidi Skovhus, der i 2017 blev medejer i WDP.

Wibroe, Duckert & Partners blev som bekendt etableret i 1973 af Jan Duckert og Peter Wibroe, som dog begge for flere år siden forlod reklamebureauet.

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 26.110.347 kr. (22.189.009)
Driftsresultat: 7.116.379 kr. (1.846.357)
Årets resultat: 4.070.209 (2.516.522)
Medarb. i gnmsn.: 25 (25)