We Love People profiterer på purpose

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

De tjente mindre, men kom alligevel ud af året med et større overskud. We Love People kalder det forgangne år for ”bundsolidt” og imødeser en øget efterspørgsel på formålsdrevet markedsføring.

Purpose og profit hænger sammen. Sådan lyder mantraet hos We Love People, og det gælder både reklamebureauets kunder og dets egen forretning.

Sidstnævnte viste i 2017 et overskud på 2,9 mio. kr. trods en 22 pct. mindre omsætning end i det foregående år.

I 2016-regnskabet lød overskuddet på 2,1 mio. kr., og der er altså tale om en fremgang på 38 pct. på bundlinjen.

Øget efterspørgsel
We Love Peoples adm. direktør Karina Holm Henriksen forklarer, at den eksterne produktion faldt i 2017, men at purpose- eller formålsorienteret markedsføring lige nu rykker.

”Vi mærker en øget efterspørgsel på purposedrevet rådgivning og markedsføring, og vi taler ikke kun med CSR-folk, men også med stadig flere CEO’s og CFO’s. Virksomhederne har længe gerne villet taget et socialt ansvar på sig – det nye er, at denne ansvarlighed er blevet en del af deres kerne.”

Det nytter med andre ord at fokusere på ”andet end at stange varer over disken”, og virksomheder, der arbejder med et større formål end profit alene, er ifølge We Love People bedre til at tjene penge end virksomheder, der ikke er drevet af et formål.

Rum for investeringer
Reklamebureauet fungerer som strategisk og kreativ sparringspartner for kunder som Arla, TrygFonden, Gyldendal, IKEA og Lån & Spar Bank.

”2018 er begyndt rigtig, rigtig godt, og derfor fortsætter vi vores faglige oprustning på feltet,” siger Karina Holm Henriksen, der kalder 2017-regnskabet for ”bundsolidt”.

Udviklingen markerer ifølge bureauledelsen et skærpet fokus på kerneforretningen og en optimering af driften omkring kunderne.

”Der er således også skabt rum for investeringer i nye kompetencer i slutningen af 2017 og ind i starten af det nye år i form af to kreatører direktører, en kontaktchef og en senior digital rådgiver,” lyder det.

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)
Nettoomsætning: 25,201 mio. kr. (32,412)
Bruttoresultat: 16,813 mio. kr. (17,942)
Bruttoavance: 21,5 mio. kr. (22,9)
Driftsresultat: 3,4 mio. kr. (2,6)
Årets resultat: 2,9 mio. kr. (2,1)
Gnmsn. antal ansatte: 19 (25)