Webbureau allierer sig med nogle af Danmarks rigeste bureaufolk

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Frankly Web trodser krisen og har netop indgået en strategisk alliance med bl.a. Medialog-drengene Søren Kenner og Peter Svendsen.

People Learn A/S er et nyt selskab, der beskæftiger sig med e-learning. Det lyder måske ikke som det mest sexede.

Men for Frankly Web kan det udvikle sig til en interessant kunde i de kommende år, og faktisk tror bureauet så meget på projektet, at man har købt 22,5 pct. i selskabet.

Desuden er persongalleriet bag selskabet også interessant. Her finder man bl.a. nogle af Danmarks rigeste bureaufolk.

Peter Svendsen og Søren Kenner tjente i 90’erne en formue på at sælge Medialog til McCann, og de optræder begge på Top 10 listen fra Dansk Brancheanalyse over bureaubranchens største formuer.

Søren Kenner har siden Medialog været aktiv i flere sammenhæng – bl.a. Hello Group – mens der har været mere stille om Peter Svendsen.

Nu har han dog kastet sig over e-learning projektet sammen med både Søren Kenner og en gammel kending inden for træning og uddannelse i skikkelse af Frank Johansen.

“E-learning kan være ret kedeligt i sin udformning, og det er her, vi kommer ind. En af de ting, hvor vi har udviklet betydelige kompetencer er at skabe film, lyd og animationer direkte målrettet til nettet, og det er, hvad vi skal tilføre e-learning programmerne, så man i højere grad får en oplevelse”, siger Frank Thomsen, der er hovedaktionær, stifter og adm. dir. for det knap 4 år gamle webbureau.

I første omgang skønnes projektet at give 2-3000 timer til bureauet, men udvikler det sig som planlagt, vil det fremover give fast arbejde i betydeligt omfang. Og som medejer har man en god chance for at fastholde kunden.

Det er ellers ikke, fordi Frank Thomsen beklager sig over udviklingen. Godt nok kom bureauet ud med et magert overskud for 2008.

“Men det skyldes betydelige investeringer i folk. I år forventer vi et overskud på ca. 2 mio. kr. oven på en nettoomsætning på 17-18 mio. kr. Overskuddet er lig med en ti-dobling, mens nettoomsætningen ligger til en vækst på ca. 40 pct.”, siger Frank Thomsen.

Bureauet har 22 medarbejdere og bl.a. Nordea, Mærsk, Unilever og Carlsberg på kundelisten.

Han er i øvrigt ikke ukendt med formuende danske bureaufolk, idet man finder både Steen Halbye og Carsten Kaag i ejerkredsen. De befinder sig på den samme Top 10 liste som Søren Kenner og Peter Svendsen.

Der er dog tale om rent private relationer. Frankly Web agerer ikke som en del af Halbye Kaag JWT.

“Da vi startede, var det tanken, at vi kunne byde ind på deres kunder, men i stedet mandede de selv op på web-delen, så det er aldrig blevet til noget”, siger Frank Thomsen.