Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og nu skal der tjenes penge. FranklyWeb har store ambitioner om både kraftig vækst og en forbedring af bundlinjen.

Webbureauet FranklyWeb har fået en ny medejer, der hører til i kategorien meget velhavende danske reklamefolk,

Det drejer sig om Peter Svendsen, som sammen med Søren Kenner tjente en formue på at sælge Medialog, og de befinder sig begge på listen over Danmarks 10 største formuer i bureaubranchen.

Det er dog ikke helt nyt, at FranklyWeb har velhavende medejere. Peter Svendsen har nemlig købt Steen Halbyes andel.

At Peter Svendsen er rykket tættere på bureauet er ganske naturligt, idet parterne allerede samarbejder i selskabet PeopleLearn – et selskab der var stiftet sammen med kursusmanden Frank Johansen, som dog nu er købt ud, således at FranklyWebs ejerandel er øget.

FranklyWeb arbejder meget med film, lyd og animationer, hvilket bruges til at gøre E-learning mere levende. Bureauets ejer, Frank Thomsen, har således tidligere givet udtryk for, at alliancen giver fast arbejde til bureauet.

FranklyWeb kom ganske fornuftigt ud af seneste regnskabsår med en vækst i både bruttoavance og overskud. Når man indregner andel af associerede selskaber, ser det endnu bedre ud. Den primære drift steg mere moderat, mens Resultat før skat steg med ca. 30 pct.

Regnskabet viser dog også, at FranklyWeb på nøgletal ikke imponerer, og Frank Thomsen lægger da heller ikke skjul på, at indtjeningen skal op.

“Vi har brugt meget på bl.a. uddannelse. Men vi ser det sådan, at 2011 bliver et år, hvor vi skal træde mere i karakter og forbedre bundlinjen betragteligt,” siger Frank Thomsen og fortsætter:

“Vi har oplevet en god kundeindgang i slutningen af 2010 og begyndelsen af 2011. Bl.a. vandt vi Maerskline.com foran Kunde & Co og vi kan også skrive kunder som Toms, Rockwool og Vestas på. Desuden har vi relativt mange faste kontrakter kørende, så vores ambition er en betydelig vækst i de kommende år. Målet er en tredobling af omsætningen i 2014.”

Web-tv fylder omkring 30 pct. af bureauets omsætning, og bureauets indgang til kunderne er typisk andre afdelinger end marketing – som f.eks. direktionen direkte.

Nøgletal for FranklyWeb

  • Bruttoavance 15,201 mio. kr. +8,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 660.913 kr. -0,7 pct.
  • Lønandel 71,1 (77,4)
  • Resultat af primær drift +1,53 mio. kr. +10,2 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club