Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Aarhusiansk webbureau sætter nu deres pragmatiske tilgang og kompetencer i spil over for et helt andet segment i dansk erhvervsliv: Små og mellemstore virksomheder inden for engros-handel.

Hvis man som bureau har arbejdet længe for Lego, så er det en af Danmarks største virksomheder – og største successer – der har styret hverdagen. Og det giver nogle kompetencer, som kan bruges i et helt andet segment af dansk erhvervsliv.

I hvert fald hvis man er et aarhusiansk webbureau ved navn Pragmasoft.

Bureauet har skiftet kurs. Nu hedder fokus små og mellemstore virksomheder inden for engros-handel, og det kurs-skifte tegner faktisk fornuftigt. I hvert fald regner bureauet med at kunne vokse 10-15 pct. om året i de kommende år.

Kursskiftet er sat i gang af en mindre positiv begivenhed, der direkte kan aflæses i det seneste regnskab gældende for regnskabsåret frem til 30. september i år.

“Vi har længe arbejdet med Lego som vores store kunde, og det har været godt. Da vi toppede, var vi over 30 medarbejdere. Men så valgte Lego at flytte opgaverne, og derfor har vi i det seneste 1-2 år måttet skære markant ned,” siger adm. dir. Ole Dahl Mansfeld.

Det er lykkedes så godt, at man har undgået røde tal på bundlinjen. Men samtidig skulle man også i gang med at sætte noget andet i stedet, og her valgte man altså et ret betydeligt kursskifte.

Pragmatisk tilgang

Noget af forklaringen på det valg kan man faktisk finde i navnet. Bureauet arbejder nemlig ud fra en ret pragmatisk tilgang til løsninger.

“I stedet for at være meget optaget af alt det nyeste, så søger vi løsninger, der bygger på en grundlæggende respekt for de ressourcer, der er til rådighed i virksomhederne. Vi har ikke noget problem med at håndtere meget avancerede løsninger, men vores fokus er på, hvad der er af ressourcer i virksomhederne og dem, der skal arbejde med løsningerne i dagligdagen. Det er en tilgang, som Lego har rost os for,” siger Ole Dahl Mansfeld og tilføjer:

“Det er et stort skridt for mange mindre virksomheder at digitalisere store dele af salg, markedsføring mm. Men ved at implementere små bidder ad gangen, så kan de overskue det, og når resultaterne ruller ind, så får de typisk mod på mere digitalisering.”

Pragmasoft er nu i gang med igen at ansætte nye medarbejdere, og Ole Dahl Mansfeld bygger bl.a. sin optimisme på, at der er en kæmpe underskov af virksomheder, som endnu ikke er hoppet med på digitaliseringsbølgen.

“Dem der tænker digitalt først, det er dem der for alvor rykker i de kommende år, også set i lyset af, at den nye generation af indkøbere, der indtager virksomhederne. De er altså vant til at købe ind via nettet og stiller det næsten som et krav til deres leverandører,” siger Ole Dahl Mansfeld.

I takt med at Pragmasoft har skiftet kurs, satser man nu også 100 procent på at udvikle løsninger i Umbraco, der er et af verdens førende system til hjemmesider og webløsninger.

Nøgletal for Pragmasoft

  • Bruttoavance 12,3 mio. kr. -28,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 683.333 -0,7 pct.
  • Lønandel 78,9 (78)
  • Resultat af primær drift +0,362 mio. kr. -38,1 pct.
    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club