En begivenhed i den kommunale verden har skabt glæde hos et dansk webbureau. Det drejer sig om Acto, og begivenheden er, at Frederikssund kommune for nylig blev kåret til Danmarks bedste selvbetjeningskommune af Kommunernes Landsforening.
Baggrunden for kåringen er, at Frederikssund kommune med et nyt site i højere grad end andre kommuner, har fået deres borgere til at benytte sig af et digitalt selvbetjeningssystem.
1,44 gange om året går en Frederikssund-borger på nettet for at betjene sig selv. Det er næsten 1,4 gange mere end gennemsnittet for de 79 andre kommuner, der har været med i undersøgelsen. Og mere end 10 gange så meget som Lemvig kommune, der skraber bunden med 0,11 henvendelser per år.
Det er netop Acto, der har udviklet systemet, og det er sket på content management systemet Composite.
Selvbetjening har fra starten været et hovedfokus fortæller udvikler Søren Larsen fra Acto:
»I samarbejde med Frederikssund Kommune valgte vi at lave en sidestruktur, hvor brugerne altid har adgang til relevant selvbetjening uanset, hvor de er på siden. For eksempel er der adgang til flytteblanketter og lægevalg direkte fra siden om flytninger, og borgerne kan ansøge om et kørekort direkte fra infosiden om kørekort«.
Frederikssunds Kommune har med det nye system nedbragt antallet af personlige henvendelser med 22 procent fra 37.800 i 2009 til 29.300 i 2011.
Det er noget, der kan mærkes på det kommunale budget, da det giver en besparelse på 55 kroner per henvendelse, når borgeren betjener sig selv på nettet i stedet for at kontakte kommunen.
Acto har tillige lavet offentlige løsninger for Servicestyrelsen og Rigsrevisionen.