Webers ”danske model” skal foldes ud i 35 lande

Peter Engholm
25@mail.dk

Weber har uden bureauhjælp udviklet et community, der er så effektiv markedsføring, at den skal foldes ud i 35 lande. Det kommer så til at ske med bureauhjælp.

I går kom nyheden om, at UncleGrey – efter en bureaukonkurrence med bl.a. et tysk bureau – er valgt af det internationale grill-brand Weber-Stephen. Opgaven består i at udvikle og eksekvere en kampagne, der skal rulles ud på 35 markeder i EMEA-regionen.

Det sker med afsæt i ”den danske model”, som Stig Pedersen, Weber-Stephens europæiske marketingdirektør, omtalte den i går.

Men hvad er denne model mere præcist?

”Den danske model er en grill-kultur med bl.a. et community, hvor 70.000 danskere diskuterer Weber. Weber har en kendskabsgrad på 96 pct. herhjemme, og det er denne kultur og udbredelse, som vi nu forsøger at få ud i Europa,” siger Hanne Nyboe, der er nordisk marketingdirektør i Weber-Stephen.

UncleGrey har som nævnt fået til at opgave at rulle en europæisk kampagne ud på baggrund af modellen – og opgaven kommer ikke til at stå på skuldrene af et andet bureau, for Weber har selv udviklet modellen … med en vis hjælp.

”Vi kan selv tage æren for den danske model, der udover community’et og andre online-aktiviter også består af bl.a. Grilleriet, der er Webers grill-skoler i Aalborg og København, Weber Camp og andre grillskole-events. Disse skoler bliver i øvrigt nu tilgængelige for danskere i hele landet med Grill Academy On Tour,” siger Hanne Nyboe og tilføjer:

“Modellen er udviklet af interne, entusiastiske kræfter i Weber – men æren skal også deles med den store gruppe Weber-entusiaster herhjemme. Modellen er baseret på den glæde, som de oplever ved at grille, dele og lære fra hinanden.”

Modellen har herhjemme fået bistand fra ”et mindre aarhusiansk bureau”, oplyser Hanne Nyboe, samt af en række freelancere. Dette ændrer sig ikke umiddelbart med udbredelsen på europæisk plan – men Webers nordiske marketingdirektør holder en dør åben:

”Lige nu fokuserer vi på at starte op på europæisk plan, og p.t. ændrer vi derfor ikke i nogen samarbejder. Men det er klart, at gør UncleGrey det godt i Europa, så vil jeg naturligvis ikke udelukke, at vi også kan bruge dem til opgaver på dansk og nordisk plan,” siger Hanne Nyboe.

UncleGrey vandt opgaven i en pitch, hvor bl.a. også et tysk bureau deltog. Kampagnen rulles om godt en måned ud over alt i regionen, digitalt set – og i 22 lande følger der også tv med.